طرز تهیه ترشی گل کلم مخلوط خانگی با سرکه قرمز

ترشی گل کلم مخلوط با هویج و کرفس

فهرست مطالب

 

ترشی گل کلم مخلوط یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین انواع ترشی ها در ایران می باشد که در پاییز و با سرد شدن هوا این ترشی خوشمزه تهیه می شود .

ترشی گل کلم یک ترشی مخلوط با انواع سبزیجات پاییزی و خوشمزه و پرخاصیت است, شما میتوانید این ترشی گل کلم خوشمزه را هم به صورت تنها و فقط با گل کلم و ادویه جات درست کنید یا اینکه با انواع سبزیجات دلخواه متناسب با ذائقه خود این ترشی با تهیه کنید.

مواد اولیه ترشی گل کلم مخلوط

گل کلم:  3 کیلوگرم

بادمجان:  1.5 (یک و نیم کیلو گرم) کیلوگرم

خیار:  1 کیلوگرم

هویج:   500 گرم

کرفس:     500 گرم

سیب زمینی ترشی:   500 گرم

سبزی ترشی:   500 گرم

پیاز ریز مخصوص ترشی:    500 گرم

فلفل سبز تند:  5 عدد

سیر:  2 بوته

موسیر:   100 گرم

سرکه قرمز:   به میزان لازم

 

ترشی-گل-کلم-مخلوط-ساده

 

طرز تهیه ترشی گل کلم مخلوط بازاری

قبل از تهیه ترشی گل کلم ابتدا به نکاتی باید توجه کرد تا یک ترشی خوشمزه درست کنید.

*حتما بادمجان را نیم پز کنید تا کمی نرم شود سپس در ترشی استفاده کنید.

*موسیر را در اب ولرم خیس کنید تا نرم شود سپس آبکش کنید و به مواد ترشی اضافه کنید.

*میتوانید از هر سبزی معطری استفاده کنید که مناسب تهیه ترشی است یا از سبزی دلخواه خود و کم مصرف شود.

1. ابتدا گل کلم را (ریز خرد کنید) بشویید, گل کلم را میتوانید به دلخواه ریز کنید یا با تکه های درشت آنها را خرد کنید, سپس هویج ها را شسته و حلقه حلقه خرد کنید, دقت کنید اگر گل کلم را درشت خرد کردید بقیه سبزیجات را درشت خرد کنید.

2. بادمجان ها را ابتدا با آب و سرکه بر روی حرارت قرار دهید تا کمی نرم شود, به محض جوش آمدن سرکه اجازه دهید چند قل بزند و سپس از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود.

3. پیاز, سیب ترشی, خیار, کرفس را خرد کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید, خیار را به صورت نگینی با توجه به اندازه بقیه مواد ترشی ریز کنید یا به صورت حلقه ای خرد کنید, کرفس طعم و عطر خوبی به مواد ترشی می دهد اما میتوانید آن را حذف کنید, به دلخواه خود میتوانید از سیب ترشی استفاده نکنید.

 

 

4. یک ظرف مناسب ترشی انتخاب کنید و به ترتیب مقداری از مخلوط مواد ترشی گل کلم مخلوط را درون ظرف بریزید, فلفل ترشی و موسیر از قبل خیس خورده و نرم شده و سیر را اضافه کنید, سپس سبزی ترشی را کمی خرد کنید و به بقیه مواد اضافه کنید.

سبزی ترشی (ترخون, نعنا, جعفری, گشنیز, مرزه) به مخلوط ترشی گل کلم عطر و بوی خوبی می دهد, بنابراین هر بار مقداری از مواد ترشی را درون ظرف بریزید و روی مواد از سبزی ترشی قرار دهید و به همین ترتیب تا پر شدن ظرف ادامه دهید.

 

دستور-تهیه-ترشی-گل-کلم-مخلوط-مجلسی-و-خوشمزه

 

برای ترشی گل کلم از چه سرکه ای استفاده کنیم؟

5. برای تهیه ترشی گل کلم بهتر است از سرکه قرمز استفاده کنیم, سرکه را با نمک مخلوط کنید و بر روی مواد بریزید تا جایی که سرکه (یا به دلخواه سرکه و آب جوشیده) روی مواد را بپوشاند, میتوانید برای اینکه طعم تند و تیز سرکه را بگیرید با توجه به حجم سرکه مقداری آب به مخلوط اضافه کنید, مقدار سرکه در معرفی مواد ترشی گل کلم ذکر نشده است زیرا بستگی به حجم مواد, باید سرکه اضافه کنید تا حدی که روی مواد ترشی را سرکه بپوشاند, اما برای اضافه کردن آب, نسبت آب و سرکه در ترشی گل کلم, به ازای هر یک لیتر سرکه قرمز, دو سوم (2/3) لیوان آب اضافه کنید.

6. توجه کنید که ظرف ترشی گل کلم مخلوط حتما سالم و عاری از هر گونه آلودگی باشد, بعد از پر شدن کامل ظرف, یک نایلون روی ظرف قرار داده و در ظرف را محکم ببندید و به مدت یک الی دو هفته در یک جای خنک قرار دهید و طی این مدت در ظرف را اصلا باز نکنید.

نکات آشپزی ترشی گل کلم

می توانید در صورت تمایل برای این ترشی گل کلم خوشمزه از سرکه سیب یا سرکه سفید استفاده کنید.

برای قرمز شدن آن لبو بریزید, همچنین میتوانید هر کدام از سبزیجات ذکر شده در مواد اولیه این ترشی را به دلخواه کم یا حذف کنید.

اگر معده حساسی دارید میتوانید از چند عدد خرما در ترشی استفاده کنید.

اگر میخواهید رنگ ترشی گل کلم زرد شود مقداری ادویه زردچوبه به آن اضافه کنید.

 

4.3/5 - (11 امتیاز)

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا