راههای از بین بردن بوی بد خانه

علت بوی بد خانه

فهرست مطالب

 

هیچکسی دوست ندارد خانه‌ ای بدبو داشته باشد, اما حتما برای شما هم گاهی پیش آمده است, در زمانی که وارد خانه میشوید یا مکانی دیگر متوجه بوی زننده و آزاردهنده شوید.

بوی غذای مانده, فاضلاب, زباله و ظرف‌های کثیف از جمله مواردی هستند که موجب بروز بوی نامطبوع  و ناخوشایند می‌شوند.

 برای از بین بردن بودی بد چه باید کرد؟

برای رفع بوی بد در قدم اول باید منشأ آن را پیدا کنید, سپس با استفاده از مواد شوینده یا ضدعفونی کننده آن را از بین ببرید.

در اغلب موارد بوهای نامطبوع در قسمت‌های خاص خانه مثل آشپزخانه, سرویس بهداشتی و گلخانه بیشتر از سایر قسمت‌ها است.

یکی از دلایلی که باعث ایجاد بوی نامطبوع در خانه می‌شود, حبس شدن هوا درون فضای خانه یا سایر مکان های سربسته مثل رستوران و کافی شاپ است.

بنابراین بهتراست چند بار در روز پنجره‌ها را باز کرده تا با گردش هوا, بوی بد نیز از بین برود علاوه ‌براین در صورتی ‌که از سیستم تهویه مطبوع یا چیلر در خانه استفاده می‌کنید, باید طبق برنامه منظمی, فیلتر آنها را تعویض کنید.

فیلترهای هوا محل جذب آلاینده‌ها هستند و اگر به ‌طور منظم تمیز یا تعویض نشوند, می‌توانند موجب بد بو شدن هوای خانه شوند.

بوی بد آشپزخانه

عوامل زیادی از قبیل ظروف آلوده, زباله, غذا سوخته و مواد غذایی مانده می‌توانند موجب بروز بوی نامطبوع و زننده در آشپزخانه بشوند.

برای از بین بردن بوی بد ابتدا منشأ آن را پیدا کنید, زباله‌ها را از خانه خارج کرده و ظروف کثیف را بشویید, اگر منشأ بو از یخچال یا اجاق گاز است, باید آنها را با مواد شوینده تمیز کنید.

برای تهویه هوا آشپزخانه, بهتر است پنجره‌ها را باز کرده یا سیستم تهویه آشپزخانه را روشن کنید, در صورتی‌که آشپزخانه شما کوچک و فاقد پنجره است می‌توانید سیستم تهویه آشپزخانه بدون پنجره استفاده کنید تا هوا خانه همیشه مطبوع و دلپذیر باشد.

 

تهویه-بوی-بد-آشپزخانه

 

بوی بد اتاق‌ها

گاهی اوقات بویی شبیه لاستیک سوخته در فضای خانه استنشاق می‌شود که می‌تواند نشانه نقص در سیستم برق‌کشی ساختمان باشد.

برای پیدا کردن منشأ این بو بهتر است ابتدا کولر، دستگاه چیلر، لوازم برقی یا پریزها را چک کنید و در صورت بروز مشکل در سیم‌ کشی با برقکار تماس بگیرید.

بوی بد فاضلاب خانه

در صورتی‌ که همیشه از فاضلاب منزل شما بوی بد به مشام می‌رسد, نشانه گرفتگی در سیستم لوله‌ها یا چاه فاضلاب است و باید حتما برای رفع آن با تعمیرکار تماس بگیرید.

اگر هرازگاهی از چاه فاضلاب, سینک ظرفشویی یا سرویس بهداشتی بوی نامطبوع بلند می‌شود, می‌توانید از انواع لوله‌بازکن‌ها یا محلول جوش شیرین, سرکه سفید و آب برای باز کردن لوله‌ها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که سیستم تهویه مطبوع یکی از ملزومات آشپزخانه است که از نشر بوی بد زباله و مواد غذایی به سایر نقاط خانه جلوگیری می‌کند, بنابراین حتما برای نصب تهویه آشپزخانه اقدام کنید.

 

رفع-بوی-بد-فاضلا-خانه

 

بوی بد فریزر

یخچال و فریزر به دلیل داشتن محیطی بسته معمولا بوی انواع مواد غذایی را به خود جذب می‌کنند, برای از بین بردن بوی بد فریزر بهتر است ابتدا همه کشوها و قفسه‌ها را با مخلوط آب گرم و جوش شیرین یا محلول سرکه سفید و آب بشویید. علاوه‌ براین می‌توانید مقداری جوش شیرین را در ظرف در باز گذاشته و آن را در یخچال قرار دهید, این ماده مانند بوگیر عمل می‌کند.

در آشپزخانه‌های بزرگ و صنعتی بهتر است از سیستم تهویه آشپزخانه صنعتی استفاده کنید تا از انتشار بوی مواد غذایی به سالن‌های دیگر جلوگیری شود.

بوی بد ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از وسایل مدرن و پرکاربردی است که امروزه در اغلب خانه‌ها و رستوران‌ها وجود دارد, با گذشت زمان و استفاده مکرر از این وسیله, خورده‌ها مواد غذایی در فیلتر آن جمع شده و با رشد باکتری‌ها باعث بروز بوی نامطبوع در آشپزخانه می‌شوند.

برای رفع این بو ابتدا تمام ذرات غذا را از فیلتر جدا کرده و فیلتر ماشین ظرفشویی را بشویید, سپس دو فنجان سرکه سفید در دستگاه ریخته و آن را روی مرحله آبکشی با آب گرم تنظیم کنید.

بهتر است در حین انجام این کار، سیستم تهویه آشپزخانه خانه را روشن کرده تا بوی نامطبوع سریعتر خارج شود و هوا گردش پیدا کند.

 

رفع-بوی-بد-ماشین-لباسشویی-خانه

 

بوی بد قفسه‌ها و کشوها

در صورتی ‌که کمدها, کشوها و کابینت‌های آشپزخانه بوی کپک و ماندگی گرفته, بهتر است قبل از قرار دادن وسایل, آنها را تمیز کنید, برای رفع بوی بد کشوها و قفسه‌ها می‌توانید مقداری جوش شیرین را آب و جوش شیرین نیز برای رفع بوی بد کمدها مؤثر است.

بوی سیگار از اتاق‌ها

در خانه‌هایی که افراد سیگاری زندگی می‌کنند, معمولا بوی بد فیلتر سیگار همه جا پراکنده می‌شود, در مرحله اول بهتر است که دخانیات را در نزدیک پنجره استعمال کنید, علاوه‌براین می‌توانید از عود، شمع یا انواع اسپری‌های خوشبو کننده برای انتشار بوی دلپذیر و از بین بردن بوی سیگار استفاده کنید.

بوی بد فرش

فرش و موکت از جمله وسایلی هستند که ذرات گردوغبار و سایر آلودگی‌ها را به‌راحتی جذب می‌کنند, بنابراین توصیه می‌شود آنها را هر چند سال یکبار بشویید و به‌صورت منظم جارو کنید.

در صورتی‌که فرش شما بوی نامطبوع می‌دهد می‌توانید مقداری پودر اسطوخودوس را روی آن بپاشید و بعد از چند دقیقه جارو بزنید, این پودر موجب از بین رفتن بوی بد فرش و موکت می‌شود.

 

روش-از-بین-بردن-بوی-بد-خانه-و-آشپزخانه

 

بوی چسب و رنگ

بوی رنگ و چسب از جمله بوهای نامطبوعی هستند که تا مدت‌ها در خانه باقی می‌مانند, برای اینکه بوی این مواد شیمیایی زودتر از خانه شما خارج شود, بهتر است تمام پنجره‌ها را باز کرده و دستگاه تهویه مطبوع خود را روشن کنید. گردش هوا موجب خشک شدن رنگ و از بین رفتن بوی آن می‌شود.

 

نتیجه گیری

در فضاهای بسته‌ای مانند خانه, اداره و مراکز صنعتی گاهی اوقات بروز بوهای نامطبوع موجب آزار افراد می‌شود, بنابراین نصب سیستم تهویه مطبوع یکی از الزامات هر ساختمان است.

از آنجایی‌که در آشپزخانه انواع مواد غذایی و زباله‌ها نگهداری می‌شوند, برای جلوگیری از نشر بوی نامطبوع آنها به سایر مناطق باید حتما سیستم تهویه آشپزخانه خانگی داشته باشید.

علاوه‌براین در رستوران‌ها نیز باید با استفاده از سیستم تهویه آشپزخانه رستوران از نشر بوی انواع غذاها به سالن جلوگیری شود, برای رفع بوی بد خانه و محل کار, ابتدا منشأ بو را شناسایی و برای رفع آن اقدام کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا