با مرباهای خانگی شکرک زده چه کار کنیم؟

روشهای جلوگیری از شکرک زدن و کپک زدن انواع مربا

فهرست مطالب

 

شکرک زدن یا کپک زدن مرباهای خانگی همیشه دغدغه افرادی است که به پخت مربا در خانه علاقه دارند و میخواهند مربای دلخواه خودشان را با میوه های تازه ای که در هر فصل به بازار می آیند درست کنند تا در سایر فصلها از آن میوه به صورت مربای خوشمزه داشته باشند و با ماندگاری طولانی تری از آن میوه ها در خانه داشته باشد.

اما برای نگه داری طولانی مدت مربا باید به نگاتی توجه کنیم که باعث میشود مرباهای خانگی شکرک نزند یا در بدترین شرایط کپک نزند و طعم و مزه مربا را عوض نکند, البته نباید مرباها را به مدت زمان خیلی طولانی نگه داری کنید زیرا به صورت طبیعی کیفیت مربا کم میشود.

با مرباهای شکرک زده چه کار کنیم؟

وقتی مربای شما به هر دلیلی شکرک میزند, نگران نباشید این به معنای  کیفیت پایین مربا نیست و میتوانید با اضافه کردن مقداری آب جوش و آبلیمو به مربا و دوباره جوشاندن مربا به مدت زمان کم و حل شدن دوباره شکر درون مربا, شکرک زدن مربا را از بین ببرید.

 روشهای جلوگیری از کپک زدن و شکرک زدن مربا خانگی

1.اگر مقدار شکر و شیرینی مربا بیش از اندازه باشد مربا شکرک میزند, بنابراین برای جلوگیری از شکرک زدن مربا به نسبت شکر و میوه مورد نظر با توجه به شیرین بودن میوه های مثل سیب و زردآلو و یا ترش بودن میوه های مثل آلبالو و تمشک باید دقت کرد.

2. گاهی به دلیل عجله داشتن در پخت مربا, دمای آن را زیاد کرده تا مربا زودتر آماده شود, اینکار اشتباه هست, سعی کنید در پخت مربا حتما با دمای کم و ملایم مربا را بپزید زیرا اینکار باعث میشود تا مربا شکرک نزد.

3. معمولا از آبلیمو برای شکرک نزدن و کپک نزدن مربا استفاده میشود اما اگر از میوه های ترش مثل آلبالو یا تمشک و زرشک که دارای اسید طبیعی میوه بیشتری هستند, برای تهیه مربا خانگی استفاده میکنید, بهتر است که مقدار کمتری آبلیمو اضافه کنید تا مربا شکرک نزند.

4. توجه کنید که برای تهیه انواع مربا حتما از آبلیمو استفاده کنید و اگر جایگزینی ندارید آن را حذف نکنید زیرا آستانه تبلور قند را بالا میبرد و مانع از شکرک زدن مربا میشود.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا