راههای جلوگیری از افتادگی پوست در کاهش وزن و رژیم لاغری

راههای جلوگیری از افتادگی پوست درلاغری

فهرست مطالب

 

افتادگی پوست تنها یکی از تغییراتی است که به دلایل مختلف از جمله در رژیم های لاغری و کاهش وزن در ورزش کردن اتفاق می افتد.

پوست ما مستعد بسیاری از اختلالات, بیماری ها و تغییرات است, افزایش سن, قرار گرفتن در معرض نور خورشید, سیگار کشیدن, کمبود آبرسانی و کاهش وزن زیاد همگی باعث افتادگی پوست می شوند.

افتادگی پوست به معنای از دست رفتن کلاژن است که به پوست خاصیت ارتجاعی می دهد, برای کسانی که افتادگی پوست را در کاهش وزن تجربه می کنند, بافت های مختلف پوست کمتر می توانند فرم خود را حفظ کنند.

کلاژن, بلوک سازنده پروتئین در بافت, به پوست شما قدرت می دهد, کلاژن با گذشت زمان و آسیب هایی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید شروع به تجزیه می کند, الاستین, فیبر دیگری که باعث استحکام ساختار کلاژن میشود, با افزایش سن نیز اثر بخشی کمتری پیدا می کند.

جلوگیری از افتادگی پوست صورت

با مراقبت های عالی از پوست میتوانید چروکها را برطرف کنید, به عنوان مثال هر روز صورت خود را کامل تمیز کنید, استفاده از یک کرم سفت کننده با ترکیباتی از جمله رتینول و ویتامین c می تواند خطوط و چین چروک های ظریف را پر کرده و کلاژن و الاستین موجود را تقویت کنید همچنین مقدار زیادی آب بنوشید و از آفتاب دوری کنید.

جلوگیری از افتادگی  پوست بدن

شما نمی توانید ورزش کنید یا رژیم های غذایی را برای رفع افتادگی پوست انجام دهید, اما می توانید عضله سازی کنید تا خود را پر کنید و کمی خوش حالت تر به نظر برسید.

حداقل دو بار در هفته تمرینات قدرتی منظم  انجام دهید, وزنه هایی را بلند کنید که به اندازه ی کافی سنگین باشند و برای حفظ فرم بدن 12 تا 16 بار تکرار کنید.

 

تمرینات-مقاومتی-جلوگیری-افتادگی-پوست

 

چگونه پوست شل را بعد از کاهش وزن سفت کنیم؟

کاهش وزن برای مدیریت اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد, با این حال, کاهش وزن عمده گاهی اوقات می تواند منجر به شل شدن پوست شود, برای برخی افراد ممکن است منجر به احساس ناراحتی شود و به اندازه کافی مهم باشد که کیفیت زندگی را مختل کند.

کلاژن مصرف کنید

کلاژن هیدرولیز بسیار شبیه به ژلاتین است, این یک شکل فراوری شده از کلاژن است که در بافت همبند حیوانات یافت می شود.

اگر چه در افرادی با پوست شل مرتبط با کاهش وزن آزمایش نشده است, مطالعات نشان می دهد که هیدرولیز کلاژن ممکن است اثر محافظی بر کلاژن پوست داشته باشد.

در یک مطالعه کنترل خاصیت ارتجاعی پوست همراه با بافت و آبرسانی,  پس از 12 هفته مصرف مکمل کلاژن مایع, به طور قابل توجهی خاصیت ارتجاعی پوست افزایش یافت, این نوشیدنی همچنین در این آزمایش حاوی ویتامین های C و E همچنین بیوتین و روی بود.

کلاژن هیدرولیز که به کلاژن هیدرولیز شده نیز شناخته می شود, به شکل پودر است و می توان آن را در فروشگاه های مواد غذایی طبیعی یا آنلاین خریداری کرد.

یکی از منابع محبوب کلاژن, آبگوشت استخوان است که فواید سلامتی دیگری نیز دارد.

برخی مواد مغذی برای تولید کلاژن و سایر اجزای پوست سالم مهم هستند:

  • پروتئین: پروتئین کافی برای پوست سالم حیاتی است, اسیدهای آمینه لیزین و پرولین نقش مستقیمی در تولید کلاژن دارند.
  • ویتامین C: این ویتامین برای سنتز کلاژن مورد نیاز است و همچنین به محافظت از پوست در برابر آسیب خورشید کمک می کند.
  • اسیدهای چرب امگا 3: اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی های چرب ممکن است به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند و اثرات ضد پیری داشته باشد
  • آب: یک مطالعه نشان داد که زنانی که مصرف روزانه آب خود را افزایش دادند, بهبود قابل توجهی در آبرسانی و عملکرد پوست داشتند, از کرم های سفت کننده استفاده کنید. بسیاری از کرم های سفت کننده حاوی کلاژن و الاستین هستند.

 

کلاژن-در-جلوگیری-افتادگی-پوست

 

تمرین مقاومتی

شرکت در تمرینات قدرتی منظم یکی از موثرترین راه ها برای ایجاد توده عضلانی در بزرگسالان جوان و مسن تر است. افزایش توده عضلانی می اتواند به بهبود و کاهش ظاهر پوست شل کمک کند.

چرا پوست بعد از کاهش وزن شل می شود؟

پوست بزرگترین عضو بدن ماست این یک سد دفاعی در برابر محیط زیست است, داخلی ترین لایه پوست پروتئین هایی از جمله کلاژن و الاستین تشکیل شده است.

کلاژن که 80 درصد از ساختار پوست را تشکیل می دهد, استحکام را فراهم می کند, آلاستین خاصیت ارتجاعی ایجاد می کند و به سفت ماندن پوست شما کمک می کند.

در طول افزایش وزن, پوست منبسط می شود تا جایی برای رشد بیشتر ایجاد شود, بارداری یکی از نمونه های این گسترش است, انبساط پوست در دوران بارداری طی چند ماه اتفاق می افتد, پوست منبسط شده معمولا طی چند ماه پس از زایمان جمع می شود.

زمانی که پوست به طور قابل توجهی کشیده شده و مدت طولانی به همین شکل باقی می ماند, رشته های کلاژن و الاستین آسیب می بینند در نتیجه, آنها بخشی از توانایی خود رابرای پس گرفتن از دست می دهند و وقتی وزن زیادی از دست می دهید, ممکن است پوست اضافی از بدن آویزان شود. به طور کلی, هر چه کاهش وزن بیشتر باشد, تاثیر شلی پوست بیشتر است.

 

کلاژن-در-جلوگیری-شل-شدگی-پوست

 

هر چه مدت طولانی تری اضافه وزن یا چاقی داشته باشد, پوست پس از کاهش وزن به دلیل از دست دادن آلاستین و کلاژن شل تر می شود همچنین سن پوست مسن تر نسبت به پوست جوان کلاژن کمتری دارد و به دنبال کاهش وزن شل تر می شود.

ژنتیک: ژن ها ممکن است بر نحوه واکنش پوست شما به افزایش و کاهش وزن تاثیر بگذارد.

قرار گیری در معرض نور خورشید: نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید باعث کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست می شود که ممکن است که به شل شدن پوست منجر شود.

سیگار کشیدن: سیگار منجر به کاهش تولید کلاژن و آسیب به کلاژن موجود و در نتیجه شل و افتادگی پوست می شود.

 

چگونه از افتادگی پوست در کاهش وزن جلوگیری کنیم؟

 

کاهش وزن تدریجی را هدف قرار دهید

کاهش وزن آهسته و تدریجی را هدف قرار دهید تا استرس روی پوست خود را به حداقل برسانید. افزایش سریع وزن می تواند خاصیت ارتجاعی آن را از بین ببرد, که ممکن است منجر به افتادگی  پوست شود.

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

خاصیت ارتجاعی پوست نقش مهمی در جلوگیری از شل شدن پوست در هنگام کاهش وزن دارد. اگر چه سن تاثیر زیادی بر بازگرداندن پوست شما پس از کشش دارد, یک رژیم غذایی متعادل می تواند به قوی نگه داشتن الاستین و کلاژن کمک کند.

 

رژیم-غذایی-متناسب-جلوگیری-افتادگی-پوست

 

برخی از مواد مغذی ممکن است به ویژه برای سلامت پوست مفید باشند, از جمله:

  • غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات, فلفل دلمه ای و کلم بروکلی
  • غذاهای غنی از ویتامین E مانند بادام و تخمه آفتابگردان و…
  • اسیدهای چرب امگا 3 مانند اسیدهای چرب ماهی سالمون, ماهی تن و روغن بذر کتان و…
  • غذاهای حاوی پلی فنل مانند انگور, شکلات تلخ و…
  • نوشیدن آب

نوشیدن آب فراوان یکی دیگر از نکات مهم برای عدم داشتن پوست شل پس از کاهش وزن است, نوشیدن آب علاوه بر فوایدی که برای پوست شما دارد, برای کاهش وزن نیز مفید است, زیرا می تواند شما را هیدراته نگه دارد و اشتهای شما را سرکوب کند.

 

ویتامین-در-جلوگیری-افتادگی-پوست

 

از پوست خود مراقبت کنید

با افزایش سن, کلاژن و آلاستین به طور طبیعی قدرت خود را از دست می دهند اما نحوه رفتار شما با پوست می تواند این روند را کاهش دهد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یک مقصر رایج در آسیب به پوست است, در روزهای آفتابی از کرم ضد آفتاب استفاده کنید همچنین در روزهای آفتابی از لباس های آستین بلند و یا کلاه استفاده کنید.

سیگار را ترک کنید

مواد شیمیایی موجود در سیگار می تواند به خاصیت ارتجاعی پوست شما آسیب برساند به عنوان مثال نیکوتین می تواند جریان مواد مغذی را به پوست شما محدود کند, که می تواند منجر به چین و چروک های زودرس, خشکی پوست و افتادگی پوست به همراه داشته باشد.

بنابراین اگر به این فکر می کنید که چگونه از شل شدن پوست در هنگام ورزش جلوگیری کنید, ترک سیگار ممکن است کمک کننده باشد.

استفاده از مواد مغذی برای جلوگیری از افتادگی پوست بعد لاغری

مواد مغذی می توانند در ایجاد خاصیت ارتجاعی پوست معجزه کنند, اما دریافت آنها از طریق یک رژیم غذایی معمولی دشوارتر است.

یکی از این نمونه ها ژلاتین است که در برخی مظالعات نشان داده است که خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد مثال دیگر روغن ماهی است, زیرا یکی از فواید متعدد آن بهبود خاصیت ارتجاعی پوست در زنان است.

 

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا