خوراکی و مواد غذایی که باعث یبوست میشود

مواد غذایی یبوست کننده چیست؟

فهرست مطالب

 

دلایل یبوست در کودکان و نوزادان همچنین در بزرگسالان با توجه به شرایط  متفاوت است, یبوست یک مشکل رایج است که در آن افراد برای اجابت مزاج مشکل دارند, از نظر پزشکی به کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته گفته می شود.

اگر فردی کمتر از یک بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد، دچار یبوست شدید در نظر گرفته می شود, علائم یبوست شامل نفخ, گاز یا درد در دفع مدفوع ممکن است.

مواد غذایی که باعث یبوست میشود و خوراکی هایی یبوست آور که نباید آنها را خورد

1.موز

موز سبز نارس باعث یبوست می شود زیرا هنوز مقدار زیادی نشاسته دارد که هضم آن برای بدن سخت است.

موز همچنین حاوی فیبر غذایی است که آب را از روده به سمت مدفوع می‌کشد, اگر فردی از قبل کم آب شده باشد, این می تواند یبوست را بدتر کند.

 

موز-سبز-نارس-خوراکی-های-یبوست-آور

 

2.آدامس جویدن

این حرف کاملا غلط است که اگر یک تکه آدامس را قورت دهید, هفت سال طول می کشد تا هضم شود, با این حال درست است که اگر تعداد زیادی آدامس را در مدت زمان کوتاهی قورت دهید, یا اگر چند تکه آدامس را همراه با غذاهای غیرقابل هضم دیگر مانند دانه‌ها ببلعید, می‌تواند توده‌ای ایجاد کند که در موارد نادر دستگاه گوارش را مسدود می‌کند, این انسداد گوارشی می تواند باعث یبوست شود.

3.کافئین

کافئین می تواند مدفوع بیشتر روده یا اسهال در فرد ایجاد کند, اگر فردی کم آب باشد, کافئین موجود در قهوه, چای سیاه, کولا و شکلات می تواند یبوست را بدتر کند.

4.برنج سفید

برنج سفید از مواد غذایی که باعث یبوست میشود, تفاوت زیادی بین برنج سفید و برنج قهوه ای وجود دارد.

برنج سفید می تواند منجر به یبوست شود زیرا پوسته, سبوس و جوانه آن از بین رفته است که تمام فیبرها و مواد مغذی  در این دو بخش وجود دارد.

برنج قهوه ای می تواند به تسکین یبوست کمک کند زیرا پوسته, سبوس و جوانه آن پاک نشده است.

 

برنج-سفید-مواد-غذایی-که-باعث-یبوست-میشود

 

6.گوشت قرمز از مواد غذایی یبوست کننده

دلایل زیادی برای پرهیز از گوشت قرمز وجود دارد, گوشت قرمز می تواند باعث یبوست فرد شود و به دلایل مختلفی می تواند باعث یبوست شود.

گوشت قرمز, سرشار از چربی است, بنابراین زمان بیشتری طول می کشد تا دستگاه گوارش آن را پردازش کند.

دارای فیبرهای پروتئین سختی است که هضم آن برای معده دشوار است.

سرشار از آهن است که می تواند باعث یبوست شود.

6.خرمالو از خوراکی های یبوست آور

خرمالوی شیرین معمولاً خوب است, اما خرمالوی قابض تر حاوی مقادیر بالایی تانن است که می تواند حرکت غذا از طریق روده را کند کرده و یبوست را تشدید کند.

 

خرمالو-موادغذایی-که-باعث-یبوست-میشود

 

7.برخی مکمل ها  و خوراکی های یبوست آور

بسیاری از افراد به دلیل تلاش برای حفظ سلامت خود از مکمل های آهن و کلسیم استفاده می کنند, اما همین مکمل ها می توانند علت یبوست باشند, در حالت ایده آل, یک رژیم غذایی سالم و متعادل باید تمام مواد مغذی مورد نیاز یک فرد را تامین کند.

اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما توصیه می کند که این مکمل ها را مصرف کنید و به خاطر داشته باشید که برای کمک به یبوست, غذاهای حاوی فیبر اضافی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

8.لبنیات

محصولات لبنی مانند شیر, پنیر, ماست و… می توانند باعث یبوست شوند, ممکن است لاکتوز موجود در لبنیات می‌تواند باعث افزایش گاز و نفخ شود که اگر اوضاع به درستی پیش نرود, احساس بدتری در فرد ایجاد می‌کند.

9.غذاهای فرآوری شده و شام منجمد

در کنار فست فودها, غذاهای فرآوری شده حاوی مواد مغذی کمی هستند و معمولا چربی زیادی دارند., بسیاری از آنها حاوی مقدار زیادی نمک نیز هستند, نمونه هایی از غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

نان سفید, شیرینی, وعده های غذایی منجمد, چیپس, هات داگ, همه این غذاها با کاهش سرعت سیستم گوارشی می توانند باعث یبوست شوند, آب کافی بنوشید تا به عملکرد عادی سیستم گوارش کمک کند.

 

غذاهای-منجمد-از-مواد-غذایی-که-باعث-یبوست-میشود

 

مواد غذایی که باید برای رفع یبوست بخوریم:

لوبیا

توت ها

کیوی

بذر کتان

سعی کنید از سبزیجات خام میان‌ وعده استفاده کنید تا یک غذای رضایت‌بخش که از غذاهای غنی از فیبر است, بخورید.

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا