با خواص پونه و مضرات پونه برای کودکان و بزرگسالان آشنا شوید

خواص و مضرات پونه

فهرست مطالب

 

پونه از گیاهان پرخاصیت و از خانواده نعنا (Lamiaceae) هست, که حاوی مقدار زیادی ویتامین های (A,B,C) کلسیم, مقداری تانن و مواد رزینی می باشد, طعم پونه در ابتدا کمی تلخ, گس, گرم است, ولی بعد از مدتی در دهان احساس خنکی ایجاد می کند.

پونه کوهی گیاهی است که به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی می توان از آن استفاده کرد, از خواص پونه کوهی, خوردن این گیاه مانع از ایجاد عفونت در بدن می شود.

در طب سنتی پونه در بهبود سرماخوردگی و مشکلات تنفسی, مثانه و بیماری کبد, نفخ شکم و درد معده موثر است, خاصیت خلط آور در پونه باعث شل شدن مخاط و خلط می شود و دستگاه تنفسی را تمیز می کند.

پونه باعث تعریق بدن و همین امر باعث کاهش تب می شود, همچنین دمنوش پونه کوهی باعث ارامش اعصاب و ذهن می شود.

خواص پونه در کودکان

1. پونه کوهی به دلیل دارا بودن کلسیم, منگنز, منیزیم از استخوان ها در برابر پوکی استخوان محافظت کرده, برای تقویت استخوان های کودکان در حال رشد می توان از پونه استفاده کرد بهتر است برای تاثیر گذاری بیشتر با ماست یا دوغ مصرف شود.

2. طبق مطالعات و تحقیقاتی که انجام شده, پونه در درمان و بهبود اسهال حاد غیر باکتریال کودکان 6 ماه تا 9 سال موثر است.

3. از خواص پونه برای عفونت, در درمان عفونت کودکان به خصوص در زمان سرماخوردگی موثر است, اما به دلیل طعم تلخ یا گس پونه ممکن است کودک از نوشیدن آن خودداری کند در این صورت از عرق پونه به دلیل نداشتن طعم و بوی خاصی همراه با آب میتوانید استقاده کنید.

  با خواص سرشار پونه بیشتر آشنا شوید

پونه دارای خواص فراوانی است که در این مقاله به خواص پونه اشاره شده است همچنین موارد منع مصرف و مضرات پونه در انتهای مقاله نوشته شده است که میتوانید بخوانید.

1.بهبود درد عضلات و مفاصل

روغن پونه دارای اثر گرم و بی حس کننده است که با ماساژ دادن بر روی عضلات و مفاصل به بهبود درد کمک می کند, همچنین در درمان رماتیسم و آرتریت موثر است.

 

خواص-پونه-بهبود-درد-عضلات

 

2.مقابله با انواع بیماری هایی همچون سرطان

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند بدن را در برابر آسیب سلولی حاصل از رادیکالهای آزاد محافظت کنند, که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

پونه به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی از تغییرات سلولی که باعث سرطان می شود جلوگیری می کند, با مصرف پونه کوهی از پیشرفت سرطان هایی مثل سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در اقایان جلوگیری می شود.

3.درمان اختلالات کبدی

از خواص پونه کوهی برای کبد, پونه به علت تسریع فرایند حذف مواد زائد از کبد و پاکسازی آن در درمان مشکلات کبدی بسیار سودمند است.

دمنوش ساقه گلدار پونه کوهی به عنوان یک داروی موثر در درمان اختلالات کبدی می باشد, همچنین با کمک به کبد و کلیه در تصفیه خون از سموم نظیر آلودگی هوا و دود سیگار و حتی مصرف برخی داروها, از تجمع مایعات اضافی و پف زیر چشم در بدن جلوگیری می کند.

4.پونه در بهبود سرماخوردگی

وجود ترکیباتی از جمله تیمول, لیمونن, در پونه در درمان سرماخوردگی و سرفه, عفونت ویروسی, گلودرد, تب خفیف موثر است.

5.سلامت قلب

گیاه پونه به دلیل داشتن امگا 3 در کاهش کلسترول و فشار خون موثر, باعث کاهش التهاب در قلب و عروق می شود.

 

خواص-پونه-در-سلامت-قلب

 

6.کاهش وزن

گیاه پونه به متابولیسم بدن و چربی سوزی کمک می کند و باعث لاغری میشود.

7.در سلامت و زیبایی پوست

برای رفع خارش, سیاهی, چین و چروک در پوست می توان مقداری روغن پونه را برروی سطح پوست ماساژ دهید, روغن پونه به دلیل داشتن خواص آبرسانی در رفع چین و چروک, جوان سازی پوست موثر است.

8.دفع حشرات

از روغن پونه برای دفع حشرات و آفات استفاده می شود.

9.درمان افسردگی و استرس و بی خوابی با پونه

پونه به دلیل دشتن ماده ای به نام آروماتراپی در کاهش استرس و اضطراب در افراد موثر است, پونه کوهی همچنین تیمول موجود در پونه در درمان ناراحتی های عصبی و داشتن خوابی راحت و موجب آرامسازی ذهن و بدن میشود.

 

پونه-در-افسردگی-بی-خوابی

 

10.پونه برای عفونت دندان و تقویت لثه
11.درمان درد قاعدگی
12.یبوست واسهال
13.درمان ریزش مو
14.درمان سینوزیت
15.تقویت قوای جنسی
16.درمان بی اختیاری ادرار

 

طرز تهیه دمنوش پونه

یک قاشق غذاخوری از پونه تازه یا یک قاشق چایخوری پونه خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد, سپس دمنوش از صافی رد کنید و میل کنید.

 مضرات پونه برای کودکان و بزرگسالان

پونه هرگز نباید توسط زنان باردار یا مادران شیرده استفاده شود زیرا باعث انقباضات رحم و افزایش جریان قاعدگی می شود و خطر سقط را بالا می برد.

از عوارض پونه کوهی برای مادران شیرده ممکن است با شیر مادر مخلوط شده و دارای عوارض و مضرات برای نوزاد تازه متولد شده باشد.

مصرف زیاد پونه باعث افزایش سردرد و فشار خون و مسمومیت می شود.

افرادی که دچار بیماری های کبد و کلیه و تشنج و صرع هستند نباید از این گیاه استفاده کنند, ممکن است بیماری را بدتر کند.

هشدار

مصرف حجم بیشتر پونه ممکن است منجر به نارسایی چند اندام شود که منجر به مرگ نیز شود.

روغن موجود در برگ ها ضد عفونی کننده است ولی مصرف دوز زیاد آن سمی است.

مصرف خوراکی پونه ممکن است موجب گرفتگی شکم, تب, حالت تهوع, استفراغ, گیجی, هذیان, توهم شنوایی و بینایی شود, همچنین بر سیستم عصبی تاثیر و منجر به آسیب مغزی شود.

اسانس پونه با بسیاری از عوارض جانبی شدید همراه است, شامل درد شکم, تهوع, استفراغ, مشکلات بلع, تب و لرز, اسپاسم عضلانی, نارسایی اندام, افزایش ضربان قلب, تغییرات نامنظم خون و اغما…

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا