با خواص بی نظیر و درمانی سیر آشنا شوید

خواص سیر و مضرات آن

فهرست مطالب

 

خواص سیر (garlic) در مصر باستان, مصریان به سیر جنبه الوهیت می دادند, به دستور خوفو یکی از پادشاهان سلسله چهارم مصر باستان, یک پر سیر بر روی بلند ترین هرم جیزه حکاکی کردند, سنگ نوشته باقیمانده بر یکی از سنگ های اهرام مصر خواص طبی و درمانی سیر را آشکارمی نماید, هر روز صبح به کارگرانی که در بنای هرم کار می کردند یک پر سیر ناشتا  می خوراندند تا آن ها در مقابل بیماری مصون و به آن ها برای ساختن چنین بنای عظیم و بلندی جرات بخشد.

سیر چیست؟

سیر گیاهی علفی و دائمی که ساقه آن تا ارتفاع 40 سانتی متراست, قسمت زیر زمینی آن متورم و مرکب از 5 تا 12 قطعه و محصور در غشاهای نازک به رنگ خاکستری مایل به سفید می باشد, برگهای آن باریک و نواری شکل به رنگ سبز تیره و گل های آن کوچک و صورتی رنگ که به صورت یک چتر در انتهای ساقه می باشد.

انواع سیر

  1. سیر آمریکایی به نام (Greole) , این نوع سیر دارای پوست سفید و از انواع دیگر قوی تر است.
  2. سیر تاهیتی که از بقیه درشت تر و گاهی قطرآن به 8 سانتی متر میرسد.

خواص درمانی سیر

اسانس سیر در اثر تقطیر سیر با بخار آب بدست می آید, مرکب از مواد سولفوره بوده و مایعی به رنگ قرمز نارنجی و بویی کمتر از خود سیر که برای تغییر طعم غذا استفاده می شود.

از خواص درمانی سیر, بادشکن و ضد عفونی کننده است, خوردن سیر مصونیت بدن را مقابل بیماری ها افزایش می دهد.

 سیر داروی سرما خوردگی و زکام 

در فصل های آنفلوآنزا و سرماخوردگی بسیاری افراد از بیماری های ایجاد شده توسط باکتری ها رنج می برند, گفته می شود برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف تری هستند مصرف سیر می تواند عملکرد محافظتی سیستم ایمنی را تقویت کند, و از خواص سیر در سرماخوردگی و بهبود آن می باشد.

در درمان سل موثر است

در چین برای درمان سل, یک عدد پیاز سیر و حبه های آن را پوست کنده و آن را به مدت 60 ثانیه درآب جوش قرارمی دهند, سپس سیر را از آب خارج کرده و به آب سیر, برنج اضافه می کنند و پلو را می پزند,  در مرحله بعد سیر نیم پخته را به برنج اضافه می کنند و پس از طبخ پلو سیر را مصرف می کنند, شما می توانید همه روزه این پلو را تهیه کنید, افزون بر این به مدت سه ماه, همه روزه چهار تا پنج حبه سیر میل کنید.

ضماد سیر

خواص درمانی سیر, برای از بین بردن میخچه کف پا همچنین دردهای رماتیسمی و عصبی بسیار موثر است.

 دارای خاصیت ضد التهابی

با توجه به مطالعاتی که بر روی سیر انجام شده, سیر حاوی چهار ترکیب گوگردی مختلف است که در کاهش التهاب موثر است, این خاصیت در درمان بیماری های خود ایمنی که در نتیجه واکنشی التهابی شکل می گیرد و همچنین آرتریت موثر است.

خواص سیر  برای از بین بردن سلول های سرطانی

خوردن سیر سلول های سرطانی را از بین می برد, آلیل مرکاپتو سیستئن یک ترکیب گوگرد دار در سیر که می تواند سرعت رشد سلول های سرطانی را کاهش بدهد و موجب مرگ سلول های سرطانی بشود.

در مطالعات سلولی آلیل سیستین به پروتئین توبولین که در تکثیر سلول ها نقش داشته متصل شده و رشد سلولی را مختل می کند, همچنین آلیل سیستئین با فعال کردن پروتئین های خاص, موجب مرگ سلول های سرطانی می شود.

یکی از دانشمندان آمریکایی که در دانشگاه فلوریدا روی ایدز تحقیق می کند معتقد است که سیر روی مرض ایدز اثر مثبت دارد.

سیر در کاهش کلسترول خون

مصرف سیر مقدار کلسترول خون را پایین و مقدار ( LDH) را کاهش میدهد, مقدار سیر برای این منظور 30 گرم در روز  است, با مصرف سیر در چند ماه اول مقدار کلسترول ممکن است بالا رود و این به این علت که کلسترول از داخل نسوج خارج شده و داخل خون می شود که ازآنجا دفع گردد, بعد از اینکه کلسترول به حالت نرمال رسید باید برای نگهداری آن روزی نصف سیر خام مصرف کرد.

کاهش فشار خون 

برای پایین آوردن فشار خون از سیر استفاده کنید, خوردن سیر باعث پایین آمدن فشار خون میشود که این شرایط می تواند از بروز مسائل سلامت جدی پیشگیری کند.

خوردن سیر تولید گاز سولفید هیدروژن را افزایش می دهد که به انبساط رگ های خونی منجر شده و امکان جریان آسان تر خون را فراهم می کند و از این رو فشار کمتری بر آنها برای انجام وظیفه خود وارد می شود, سیر می تواند هموسیستین که یک نشانه برای بیماری قلبی است را کاهش دهد.

خاصیت ضد قارچی 

به دلیل خاصیت ضد قارچی سیر از این گیاه برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می گرد, قارچی که در پوست سر زندگی می کند و در ایجاد پوسته های سر نقش دارد, موثراست.

برخی متخصصان گیاهان دارویی بر این باورند که در درمان شوره سر موثر است, به دلیل ترکیبات آلیسین موجود در سیر در درمان ریزش مو موثر و به کاهش ریزش مو کمک می کند.

 

خواص-سیر-در-کاهش-فشار-خون-سلامت-قلب

 

از دیگر خواص درمانی سیر

با رقیق کردن خون, مانع از لخته شدن خون شده و در نتیجه احتمال بروز سکته را کاهش می دهد, از خواص درمانی سیر بر طرف کننده تنگی نفس, سیر در بهبود سرفه های ساده و مزمن, ضد عفونی کننده ریه و عفونت ریه را از بین می برد.

خوردن مداوم سیر لقوه و رعشه را برطرف میکند, به دلیل خاصیت گرم و خشک, رطوبت معده را از بین می برد و درمان کننده دردهای مفاصل سیاتیک و نقرس است.

افرادی که قطره قطره ادرار می کنند, حتما سیر بخورند تا بیماری آنها درمان شود.

زخم های ریه و درد معده را از بین می برد, ضد میکروبی و ضد باکتریایی قوی و در درمان زخم معده موثر است.

سنگ های کلیه را شکسته و خارج میکند.

برای تقویت دندان, سیر را با زیره بپزید, مالیدن سیر پخته به دندان, درد دندان را تسکین میدهد.

برای رفع خون مردگی زیر چشم, سیر را با عسل مخلوط  و استفاده کنید.

 

 

موارد منع مصرف سیر

1. سیر با آنکه خواص زیادی دارد اما باید به حد اعتدال مصرف شود زیرا استفاده زیاد از آن در بعضی اشخاص موجب سردرد , ضعف چشم و عوارض بواسیر می شود.

2. افرادی که معده ضعیف دارند و سیستم هاضمه آن ها ضعیف است, همچنین افرادی که اسهال دارند مضر است.

3. اگر چه سیر منبع غنی از آنتی اکسیدان است اما مصرف بیش از حد سیر موجب مسمومیت کبد و به کبد صدمه می زند.

4. سیر نباید همراه با داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین, وارفارین, کلوپیدوگرل مصرف شود.

5. افرادی که آلرژی و یا دارای فشار خون پایین هستند نباید سیر بخورند.

6. از مصرف سیر حداقل دو هفته قبل ازجراحی خودداری شود, زیرا باعث خون ریزی و تداخل سطوح فشار خون می شود.

7. کسانی که یبوست دارند از مصرف سیر خودداری  کرده و برای رفع ضرر سیر مقداری روغن بادام یا کره اضافه کنند و یا با آب و نمک پخته شود.

8. افراد گرم مزاج بهتر است سیر را بپزند یا از سیر ترشی استفاده کنند.

 

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا