بهترین طرز تهیه کوفته تبریزی به صورت مرحله ای

کوفته تبریزی گوشت با برنج و لپه

فهرست مطالب

 

کوفته تبریزی با گوشت و برنج و لپه تهیه میشود و یکی از غذاهای سنتی شهر تبریز است اما در اکثر شهر های ایران و خاورمیانه این غذای خوشمزه تهیه میشود و روش های پخت این غذای ایرانی متفاوت است.

مواد لازم کوفته تبریزی اصیل شهر تبریز

گوشت چرخکره:   200 گرم

لپه:   1.2 (یک/دوم) پیمانه

برنج: 1.2 (یک/دوم) پیمانه

تخم مرغ: 1 عدد

سبزی کوفته:   60 گرم (به اندازه یک مشت)

شامل: تره, جعفری, گشنیز, ترخون, مرزه

پیاز رنده شده:   1 عدد

پیاز نگینی خرد شده:   1 عدد

رب گوجه فرنگی:  1 قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی:   3 عدد

آرد نخودچی:   1 قاشق غذاخوری سر خالی

 

مراحل-طرز-تهیه-کوفته-تبریزی-با-سس

 

طرز تهیه کوفته تبریزی سنتی برای 4 نفر

برای تهیه این غذای خوشمزه و اصیل ابتدا, برنج و لپه از شب قبل به مدت 24 ساعت خیس کنید, سپس با آب و کمی نمک بپزید و درون غذاساز یا با گوشتکوب لپه و برنج را له کنید.

پیاز را رنده کنید و آب پیاز را بگیرید و درون یک ظرف بریزید, گوشت چرخکرده و تخم مرغ را اضافه میکنیم و هم میزنیم تا مواد کوفته تبریزی خوشمزه با هم مخلوط شوند.

سبزی های معطر کوفته را ریز خرد کنید و به بقیه مواد اضافه کنید, میتوانید از سبزی خشک و معطر سبزی کوفته نیز استفاده کنید سپس آرد نخودچی را اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

در مرحله بعد با دست مواد کوفته تبریزی را ورز میدهیم تا یکدست و منسجم شود و از ظرف جدا شود, برای بهداشت بیشتر میتوانید از دستکش نایلونی استفاده کنید, در انتها به مدت زمان یک ساعت درون یخچال قرار دهید.

بعد از مدت زمان تعیین شده, مواد کوفته را از یخچال خارج کرده و به چهار قسمت تقسیم میکنیم و هر قسمت را با دست گرد میکنیم و با انگشت یک گودی درون کوفته تبریزی ها ایجاد میکنیم و از  هر کدام که دوست دارید, گردو, زرشک, آلو, تخم بلدرچین, پیاز داغ, میتوانید درون کوفته تبریزیها قرار دهید و سپس کوفته ها را گرد کرده و درون ظرف جدا قرار دهید.

 

کوفته-تبریزی-برای-چهار-عدد-کوفته

 

مراحل تهیه سس کوفته تبریزی مجلسی

پیاز را نگینی خُرد کرده و درون قابلمه متوسط میریزیم, مقداری روغن اضافه میکنیم و با حرارت ملایم پیاز را تفت میدهیم, سپس رب گوجه فرنگی را اضافه میکنیم, زردچوبه, فلفل, نمک را اضافه میکنیم و هم میزنیم.

گوجه فرنگی ها را خُرد میکنیم و به بقیه مواد سس کوفته تبریزی اضافه میکنیم, دو تا سه لیوان آب اضافه میکنیم و شعله گاز را زیاد میکنیم تا به جوش بیاید, سپس کوفته ها را آرام درون قابلمه میگذاریم و درِ قابلمه را به صورت نیمه باز قرار میدهیم و اجازه میدهیم با حرارت متوسط به مدت زمان یک ساعت بپزد.

 

 

در زمان پخت کوفته تبریزی هر نیم ساعت کوفته ها را درون قابلمه بچرخانید تا کاملا پخته شود, نکته آشپزی که در پخت کوفته ها وجود دارد به هیچ عنوان درِ قابلمه را کاملا نبندید تا کوفته ها شل نشود و به اصطلاح وا نرود.

 

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا