چطور آبگوشت با گوشت و قلم گوسفندی درست کنیم؟

دیزی با گوشت گوسفندی

فهرست مطالب

 

آبگوشت سنتی با گوشت گوسفندی, یکی از غذاهای سنتی شهر تهران است اما در هر جای ایران این غذای خوشمزه به عنوان یک غذای اصیل و پرطرفدار به روش های مختلف تهیه میشود, در رستوران ها و سفره خانه های سنتی به دیزی مشهور است و درون ظرف سفالی و روی آتش یا داخل فر تهیه میشود همچنین با مواد غذایی اولیه و پر خاصیت است که به راحتی در منزل میتوانید این غذا را درست کنید و میل کنید.

آبگوشت به ادویه خاصی نیاز ندارد و مواد اصلی این غذا نخود و لوبیا و گوشت و سیب زمینی است اما معمولا به دلخواه و ذائقه به این غذا گوجه فرنگی, گندم نیز اضافه میکنند و گاهی چند برگ ریحان و  مقدار کمی پیازچه برای خوش طعم شدن آبگوشت استفاده میکنند.

مواد اولیه آبگوشت با گوشت گوسفندی

گوشت و قلم گوسفندی:  500 گرم

پیاز:  1 عددبزرگ

لیموعمانی:    2 عددبزرگ

رب گوجه فرنگی:   2 تا 3 قاشق غذاخوری

نمک, فلفل سیاه, فلفل قرمز, زردچوبه:  به مقدار دلخواه

نخود و لوبیا:  1.5 (یک و نیم) لیوان نخود و 1 لیوان لوبیا سفید

سیب زمینی بزرگ:  1 تا 2 عدد متوسط

 

آبگوشت-سنتی-با-گوشت-گوسفندی-ایرانی

 

طرزتهیه آبگوشت سنتی با گوشت گوسفندی

طرز تهیه این آبگوشت سنتی خوشمزه بسیار ساده و راحت است و به طور کلی آبگوشت یک غذایی که به سادگی درست میشود اما زمان پخت طودلانی دارد تا یک غذای خوشمزه و خوش طعم شود.

ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل با مقداری آب خیس کنید و آب آن را چند بار خالی کنید تا باد و نفخ نخود و لوبیا گرفته شود, سپس یک قابلمه متوسط بر روی شعله گاز قرار دهید, پیاز را نگینی خرد میکنیم و با مقداری روغن درون قابلمه تفت میدهیم.

 

طرز-تهیه-دیزی-سنتی-با-گوشت-و-قلم-گوسفندی

 

گوشت و قلم را اضافه میکنیم و هم میزنیم تا با پیاز کمی تفت بخورد سپس ادویه زردچوبه را اضافه میکنیم, نخود و لوبیا را اضافه میکنیم و یک لیتر آب یا همان یک پارچ آب اضافه میکنیم, شعله گاز را زیاد میکنیم تا آب جوش بیاید, سپس شعله را کم کرده تا مواد آبگوشت به خوبی بپزد.

در زمان پخت آبگوشت, میزان آب درون قابلمه را چک کنید, اگر مقدار آب کم بود میتوانید آب اضافه کنید و زمانی که مواد دیزی نیم پز شد نمک را اضافه میکنیم تا طعمدار شوند.

 

 

سیب زمینی ها را پوست میگیریم و درون یک ظرف قرار میدهیم و روی آن, آب سرد میریزیم و کنار میگذاریم تا در مراحل بعدی به آبگوشت اضافه کنیم.

رب گوجه فرنگی را درون یک ماهیتابه جدا با کمی روغن تفت میدهیم, برای چاشنی آبگوشت میتوانید از لیمو عمانی درسته که با چنگال درون آن را سوراخ هایی ایجاد کنید یا آبلیمو استفاده کنید.

 

آبگوشت-ساده-خانگی

 

زمان پخت آبگوشت حدودا 2 تا 3 ساعت است, بعد از مدت زمان سپری شده ابتدا پخت نخود و لوبیا و گوشت را تست میکنیم اگر مواد آبگوشت, پخته شده بودند, فلفل سیاه و فلفل قرمز, رب گوجه فرنگی, لیمو عمانی ها و سیب زمینی ها را اضافه میکنیم و اجازه میدهیم با حرارت کم, تمامی مواد بپزد و آبگوشت, کمی روغن بیندازد و به اصطلاح جا بیوفتد.

 

آبگوشت یک غذای سنتی است که طبق آداب و فرهنگ, آب آبگوشت به صورت جدا میل میشود و بقیه مواد آبگوشت را با گوشتکوب کوبیده و به صورت جدا سرو و میل میشود.

 

4.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا