دستور پخت خورش فسنجان با مرغ مجلسی و بسیار خوشمزه

خورشت فسنجان مجلسی با مرغ 

فهرست مطالب

 

خورش فسنجان با مرغ, از انواع خورشت فسنجان است که با مرغ تهیه میشود و یک غذای اصیل و قدیمی ایرانی میباشد که بسیار پر طرفدار است و به روش های مختلفی درست میشود و چاشنی این خورش نیز متناسب با ذائقه و فرهنگ آشپزی متفاوت تهیه میشود, برای مثال در شهر گیلان این غذای سنتی را ترش مزه و برای تیره شدن رنگ فسنجان در آن یک نعل آهنی می اندازند.

مواد اولیه فسنجون با مرغ

گردو:  300 گرم

پیاز:  1 عدد

مرغ:   500 گرم (به اندازه دلخواه تکه کنید, از سینه و ران هر دو می‌توانید استفاده کنید)

رب انار:  1.3 (یک/سوم) لیوان

آب سرد:  4 لیوان

آب سرد برای مخلوط کردن با رب انار:  2.3 (دو/سوم) لیوان

نمک:  به مقدار دلخواه

یخ:  1 تا 2 قطعه کوچک

نمک و زردچوبه:  به مقدار دلخواه

 

 

طرز تهیه خورش فسنجون با مرغ

مرحله اول

ابتدا تکه های مرغ را با پیاز, زردچوبه و نمک درون یک قابلمه کمی تفت میدهیم, سپس مقداری آب اضافه میکنیم و اجازه میدهیم تا مرغ پخته شود.

پیاز را ریز خرد کنید و درون یک قابلمه روغن بریزید, سپس پیاز رنده شده را اضافه کرده و تفت دهید تا طلایی رنگ شود, گردو را خرد کنید یا میتوانید گردوها را آسیاب کنید یا درون چرخ گوشت چرخ کنید.

مرحله ی دوم

گردوها را به پیاز داغ اضافه کنید و به مدت زمان 3 تا 4 دقیقه روی حرارت ملایم تفت بدهید, تفت دادن گردو روی شعله ملایم گاز باعث می‌شود که فسنجان در هنگام پخت به روغن بیفتد, در انتها کمی نمک و زردچوبه اضافه کنید.

مرحله ی سوم

زیر شعله گاز را زیاد کنید, سپس آب سرد را به گردو اضافه کنید, مخلوط آب سرد و گردو باید رقیق باشد, این مخلوط را کمی هم بزنید تا زمانی که شروع به جوشیدن کند, سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا به خوبی بپزد.

 

 

مرحله چهارم

رب انار را با کمی نمک (اگر رب انار نمک ندارد) و دو سوم لیوان آب سرد مخلوط کنید تا یک مایه رقیق تهیه شود, سپس به مواد خورش فسنجان با مرغ اضافه کنید و تقریبا یک ساعت و نیم برای پخت خورش زمان لازم است.

مرحله پنچم

تکه‌های مرغ را که از قبل پخته شده است به خورش فسنجان مرغ اضافه میکنیم, دوباره به مدت زمان یک ساعت اجازه میدهیم تا خورش و مرغ ها به خوبی بپزد و خورش جا بیافتد, خورش را هر نیم ساعت یک بار به آرامی هم بزنید تا ته نگیرد, بعد از زمان ذکر شده خورش جا افتاده و آماده سرو است.

 

خورش-فسنجون-با-مرغ-با-رب-انار

 

راز خوشمزه شدن خورش فسنجان با مرغ

اندازه گردو در خورش فسنجان با مرغ بستگی به سلیقه شما دارد, اما معمولا کمی بیشتر از نصف مقدار مرغ یا گوشت است.

رنگ و طعم رب انار در واقع نقش اصلی را در طعم و مزه و البته رنگ و روی خورش فسنجان شما بازی می‌کند

اگر خورشت فسنجان ترش دوست دارید از رب انار ترش و قیسی استفاده کنید, اما اگر دوست دارید خورش فسنجان ملس باشد از رب انار ملس به همراه کمی شکر و یا شیره خرما استفاده کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا