همه چیز درباره خواص موز این میوه خوشمزه و زردرنگ

خواص موز و مضرات میوه موز

فهرست مطالب

 

موز بزرگترین گیاه گلدار علفی است که سرشار از فیبر و نشاسته است, گوشت نرم موز سرشار از نشاسته است و می توانند سبز, زرد یا قهوه ای رنگ باشند.

پوست موز و قسمت نرم آن را می توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد, موز هم اکنون در 135 کشور جهان کشت می شود و بزرگترین تولید کننده ی آن کشورهای چین و هند هستند.

موز بزرگ   کالری 121  قند 18.7

موز متوسط   کالری 106   قند 14.5

موز کوچک      کالری  99    قند 9.9

در زمان رشد موز گازی تولید می شود به نام اتیلن یا اتن که باعث می شود موز رسیده شود و در مزه ی آن اثر می گذارد, موز  فواید زیادی برای بدن دارد که از جمله از آنها تنطیم قند خون, تقویت سیستم گوارش, تنظیم فعالیت قلب, تقویت معده و… است که در ادامه ی مقاله با خواص آنها آشنا می شویم.

آیا رنگ موز ها در طعم و خواص آنها اثر دارند؟

 

در جهان هر کدام از افراد موزهای متفاوتی را می پسندند, بعضی افراد طعم شیرین موز قهوه ای رنگ را دوست دارند و افرادی دیگر طعم موز مایل به سبز را می پسندند, اما این تفاوت رنگ در موزها فقط در مزه های تغییر ایجاد نمی کند, بلکه در خواص آنها هم تاثیر دارد.

موز سبز

موز نارس یا سبز 20 برابر موز رسیده دارای نشاسته مقاوم است, به همین علت موز نارس برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون بسیار مفید است, همچنین می تواند باکتری (مفید) را در روده ی بزرگ بسازد و باعث بالا تر رفتن آنزیم های هضم غذا و جذب ویتامین شود.

 

فواید-موز-سبز

 

موز زرد

هر چقدر موز رسیده تر باشد, نشاسته موجود در آن بیشتر به قند تبدیل خواهد شد, به این علت موز زرد را برای بالا بردن سطح انرژی در ورزشکاران مفید است.

همچنین این موز راحت تر هضم می شود و برعکس موز سبز ایجاد نفخ نمی کند. البته هر چه موز رسیده تر باشد ریز مغذی های آن از جمله ویتامین ب, آ, ث و مواد معدنی مانند آهن, منیزیم, پتاسیم خود را از دست می دهد.

موز زرد با خال های قهوه ای

خال های قهوه ای در موز نشان دهنده ی سطح بالای قند در موز است, با این وجود موزی که کامل رسیده باشد نوعی ماده به نام (فاکتور نکروز تومور) تولید می کند که ایمنی بدن را در برابر سرطان بالا می برد.

 

فواید-موز-زرد

 

موز قهوه ای

در موز گازی به نام اتن یا اتیلن تولید می شود که باعث رسیدن موز می شود, موزی که بیش از حد رسیده باشد در خودش مقدار زیادی نشاسته را به قند تبدیل کرده است و اگر این قند جاگزین شکر شود برای بدن خیلی مفیدتر خواهد بود, اما بسیاری از ریز مغذی های خود را از دست می دهد و کم کم طعم الکل می گیرد, زیرا هر موز قهوه ای نیم گرم الکل دارد و اگر به آن مخمر و شکر اضافه شود می توان از آن الکل گرفت.

 

فواید-موز-قهوه-ای

 

موز آبی یا وانیلی

این موز بیشتر در صنعت تولید بستنی استفاده می شود. موز آبی حاوی مقدار زیادی فیبر است که آنتی اکسیدان های موجود در آن باعث تقویت سیستم بدنی می شود و سرشار از ویتامین ث و موادی همچون پتاسیم منیزیم و پروتئین است.

 

موز چه خاصیتی دارد؟

 

به طور کلی موز دارای خواص بسیاری است, همچنین یک میوه سیر کننده هست که برای کسانی در رژیم غذایی یا در ورزش و  رژیم های لاغری هستند, میوه موز حتما در رژیم غذایی این افراد وجود دارد.

رفع افسردگی: موز به دلیل دارا بودن مقدار زیادی تریپتوفان که به سروتونین تبدیل می شود، به انتقال عصبی مغزی شاد کمک می کند.

بهبود فعالیت مغز: منیزیم در موز فعالیت الکتریکی مناسبی بین سلول های عصبی در مغز ایجاد می کند و مواد زائد مانند آمونیاک را از بدن دفع می کند. که با کاهش سطح آمونیاک, مغز به طور خودکار تیز و دقیق می شود.

سیستم قلبی و عروقی: پتاسیم در موز ها می تواند فعالیت قلب را تنظیم کند, همچنین اثرات سدیم را بر فشار خون بی اثر میکند.

 

خواص-موز-برای-کودکان-زنان-باردار-پوست-مو

 

افزایش انرژی: موز سرشار از ویتامین ث و آنتی اکسیدان ها و فیبر است. این 3 ماده برای ایجاد انرژی در ورزشکاران بسیار مفید هستند، نشاسته موجود در موزها می تواند قند خون را به انرژی تبدیل کند. همچنین این انرژی زیاد شما را چاق نمی کند و کلسترول خون را افزایش نمی دهد. ورزشکاران با خوردن موز به کاهش گرفتگی و درد عضلانی از فعالیت های ورزشی کمک میکنند.

بهبود استخوان ها: موز سرشار از ویتامین ث و ویتامین B6 و پتاسیم است که ای مواد مغذی برای استحکام استخوان ها ضروری هستند.

از بین بردن کم خونی: موز حاوی آهن,  اسید فولیک و B12 است و این ها دقیقا همان چیز هایی هستند که با کم خونی مبارزه می کنند.

  • خواص موز برای کودکان و نوزادان

موز یک میوه غنی از مواد مغذی و انرژی است,  این میوه به دلیل طعم شیرین و خوشمزه اش باعث می شود که همه ی کودکان این میوه را دوست داشته باشند.

یکی از فواید موز برای کودکان, رفع یبوست است, یبوست مشکلی است که بسیاری از کودکان و نوزادان دچار آن هستند. میوه موز سرشار از فیبر است که می تواند آب زیادی را وارد مدفوع کودکان کند و همین امر باعث می شود تا عمل دفع راحت تر صورت بگیرد.

نوزادان تا 6 ماهگی باید از شیر مادر مصرف کنند و نمی توانند از موز استفاده کنند, برای اینکه موز را به فرزندتان بدهید, بهتر است به صورت له شده باشد, همچنین موز حتما باید رسیده باشد زیرا موز نرسیده باعث بروز یبوست می شود.

یکی دیگر از خواص موز رفع اسهال است, اگر کودکتان به دلیل وجود ویروس دچار اسهال شده است, خوردن موز له شده باعث کنترل اسهال می شود, اما دقت کنید حتما قبل از اینکه به کودکتان موز بدهید با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

خواص-موز-خشک-برای کودکان

 

دارای مواد مغذی بسیاری برای کودکان

خواص موز دارای مواد مغذی مانند پتاسیم, فسفر, گوگرد, منیزیم است, که برای رشد فرزندتان ضروری هستند, این مواد مغذی می توانند به بهبود و تنظیم فعالیت قلب و عضلات بدن کمک کنند.

ویتامین A موجود در موز برای دید کودک مفید است و از شبکیه چشم مراقبت می کند, کلسیم موجود در موز باعث می شود سدیم موجود در تغذیه کودک خنثی شود و در نتیجه باعث مقاومت استخوان ها می شود و همچنین موز چربی, قند, فیبر, بیوتین بدن را تامین می کند.

اگر کودکتان با خوردن میوه دچار آلرژی می شود, به او موز بدهید

موز ها به دلیل وجود بعضی اسید آمینه ها نسبت به میوه های دیگر کمتر آلرژی زا هستند و به دلیل مواد مغذی که دارد می تواند جایگزین دیگر میوه ها شود.

میوه موز باعث افزایش توان و قدرت مغز در کودکان می شود, وجود پتاسیم در موز گردش خون کمک می کند و همین امر باعث افزایش قدرت مغز می شود, همچنین موز باعث ایجاد تمرکز در فرزندتان می شود, می توانید روزانه 2 تا 3 عدد موز به کودکتان بدهید تا بخورد.

 

 

  • خواص موز برای زنان باردار

بیشتر خانم ها در دوران بارداری دچار کم خونی می شوند, زیرا هموگلبین خونشان پایین می آید, موز باعث می شود تا هموگلوبین خون افزایش پیدا کند و باعث جبران کمبود آهن شود و این کار از بسیاری از مشکلات در بارداری جلوگیری می کند.

در دوران بارداری بسیاری از خانم ها از حالت تهوع و استفراغ رنج می برند, از مهم ترین خواص موز به دلیل داشتن ویتامین B6 در زنان باردار جلوگیری از حالت تهوع صبحگاهی و استفراغ است.

موز برای رشد و تقویت مغز و فقرات جنین بسیار موثر است, مصرف این میوه از کمبود اسید فولیک که موجب زایمان زودرس می شود, جلوگیری می کند و از مشکلات هنگام تولد جلوگیری می کند.

این میوه به دلیل اینکه سرشار از کربوهیدرات وقند های ساده ای همچنون گلوکز و فروکتوز و ساکروز است و این قند های ساده به راحتی در دستگاه گوارش هضم می شوند, می تواند به راحتی در بدن بسوزند و انرژی تولید کند.

موز باعث تقویت رشد سیستم عصبی جنین است, میوه موز منبع غنی از ویتامین B6 محلول در آب است و برای رشد سیستم عصبی مرکزی جنین لازم است, افراد باردار برای رشد تقویت مغز و سیستم عصبی جنین خود می توانند به طور منظم در سه ماه اول بارداری خود از موز مصرف کنند.

 

خواص-موز-برای-زنان-باردار

 

بیشتر خانم های باردار در دوران بارداری با مشکلات گوارشی زیادی روبه رو می شوند, موز به دلیل فیبر و پتاسیم برای عملکرد صحیح سیستم گوارشی مفید است, همچنین این میوه حاوی پکتین یا ژلاتین گیاهی است که به عملکرد طبیعی گوارش در خانم های باردار کمک میکند.

موز منبع غنی آنتی اکسیدان است, انتی اکسیدان ها از آسیب رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کنند. همچنین با آسیب سلولی مقابله می کنند. آنتی اکسیدان ها در افزایش سیستم ایمنی جنینتان نقش موثری دارند.

اگر در دوران بارداری هستید و از کم اشتهایی رنج می برید و نگران جنین هستید می توانید با خوردن موز اشتهای خود را برگردانید.

 

  • خواص موز برای مو و پوست زیبا

این میوه دارای اسید فولیک است که باعث درخشان شدن مو می شود, همچنین باعث رطوبت و هیدراته شدن مو سر می شود. روغن های طبیعی در موز باعث بهبود سلامت مو می شود.

موز به دلیل دار بودن ویتامین A برای درمان خشکی پوست بسیار مفید است و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست استفاده می شود.

موز دارای ویتامین C است و همین امر باعث شده است تا به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی استفاده شود, برای استفاده از موز به عنوان ضد آفتاب می توانید با آن ماسک درست کنید.

 

فواید-پوست-موز-برای-پوست-مو

 

مواد مغذی موجود در میوه موز برای جلوگیری از چین و چروک صورت بسیار موثر است و می تواند از آن به عنوان جوان کننده ی پوست استفاده کرد.

نیش زدن پشه و حشرات موذی بسیار آزار دهنده است, می توانید با بخش داخلی پوست موز کمی از قسمت نیش زده را آرام کنید.

 

  • بهترین زمان مصرف موز چه زمانی است؟

موز میوه ای است که دیر هضم می شود و به همین علت خوردن آن قبل از خواب مناسب نیست و همچنین باعث تنبلی می شود, اگر گلودرد یا سرماخوردگی دارید, نباید موز بخورید زیرا باعث تشدید علائم می شود.

اما خوردن موز در عصر و غروب مشکلی ایجاد نمی کند, همچنین به خوردن آن بعد از ورزش بسیار توصیه شده است زیرا انرژی زا است.

 

 

موز برای چه کسانی مضر است؟

 

از مضرا موز میتوان به مصرف موز برای زنان شیرده که نوزادانشان دارای یرقان اشاره کرد.

موز رسیده به دلیل قندی که دارد برای افرادی که دیابت دارند توصیه نمی شود, اما موز نارس مشکلی ایجاد نمی کند و می تواند برای افراد دیابتی مفید باشد.

مصرف بیش از حد موز باعث پوسیدگی دندان می شود که از مضرات موز است, نشاسته موجود در موز می تواند باعث پوسیدگی و خرابی دندان شود.

اگر موزی بخورید که نارس باشند ممکن است درد شدیدی در شکم خود احساس کنید, همچنین ممکن علائمی چون حالت تهوع نیز داشته باشید.

 

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا