چطور نان خرمایی درست کنیم؟

خوشمزه ترین نان خرمایی لقمه ای خانگی

فهرست مطالب

 

نان خرمایی یک نوع نان خوشمزه و به دلیل وجود خرما دارای ارزش غذایی بسیاری است, این نان خوشمزه را میتوانید به راحتی در منزل تهیه کرده و به عنوان یک میان وعده یا عصرانه همچنین در مسافرت و مهمانی ها در کنار چای یا شیر میل کنید, نان خرمایی به دلیل وجود خرما انرژی زا و خون ساز است و برای کودکان و دانش آموزان به عنوان تغذیه و میان وعده همراه آنها مناسب می باشد.

مواد اولیه نان خرمایی ساده

مواد میانی نان

خرما:  25 عدد

کره : 10 گرم

پودر هل:  1.2 قاشق چایخوری (یک/دوم)

دارچین:  1.2 قاشق چای خوری (یک/دوم)

گردو خرد شده:   نصف پیمانه

مواد لازم نان خرما

آرد:  3 پیمانه و نیم (نصف پیمانه)

تخم مرغ:   2 عدد

شیر:   1.2 پیمانه (یک/دوم)

خمیر مایه فوری:   1 قاشق غذاخوری

روغن مایع:    75 گرم (تقریبا 1.3 پیمانه)

شکر:   1 قاشق غذاخوری

عسل:  1 قاشق غذاخوری (با 1.4(یک/چهارم) پیمانه آب جوش مخلوط کنید)

وانیل:  1.4 قاشق چای خوری (یک/چهارم)

بهبود دهنده  1.2 (یک/دوم) قاشق چای خوری (اگر نداشتید اشکالی ندارد)

مواد لازم برای رومال نان خرمایی

زرده تخم مرغ:  1 عدد

زعفران دم کرده:  1 قاشق چای خوری

شیر:   1 قاشق چای خوری

 

 

طرز تهیه نان خرمایی ساده خانگی

مرحله اول

ابتدا, تخم مرغ, شکر و مخلوط (آب و عسل) را درون ظرفی ریخته و هم بزنید سپس خمیر مایه, بهبود دهنده (اختیاری) و وانیل را اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا خوب یکدست شوند.

در این مرحله, شیر را اضافه کنید و دوباره هم بزنید, آرد را کم کم اضافه کرده و شروع به جمع کردن خمیر کنید, اگر خمیر خیلی چسبنده بود کمی آرد اضافه کنید, خمیر که جمع شد روغن را اضافه کنید و شروع به ورز دادن کنید تا روغن کاملا جذب خمیر شود.

 

نان-خرمایی-لقمه ای-خانگی

 

خمیر را یک ساعت استراحت دهید, زمانی که خمیر پف کرد آن را به 9 چانه (9 گلوله کوچک خمیری) تقسیم کنید, اگر خمیر به دستتان میچسبد, کمی دستتان را با روغن چرب کنید و یا اگر احساس کردید خمیر به سطح میز می چسبد, کمی آرد بپاشید, روی چانه های خمیر نان خرمایی را با یک دستمان نخی بپوشانید تا خشک نشوند.

مرحله دوم

برای درست کردن مواد میانی نان خرمایی, پوست و هسته ی خرما ها را گرفته و به آن کره اضافه کنید, سپس گردوی خرد شده, پودر هل و دارچین را اضافه و خوب هم بزنید.

 

 

مرحله سوم

بر روی سطح میز کار, با یک وردنه, چانه های خمیر را گرد پهن کنید و از مواد خرمایی اندازه ی یک گردو, وسط خمیر بگذارید, اکنون لبه ی خمیر را جمع کنید تا یک گلوله خمیری شکل شود, سپس گلوله خمیری را دوباره کمی پهن میکنیم و از چهار طرف شبیه یک گل, خمیر را برش میزنیم (مانند ویدیو برش بزنید) سپس 20 دقیقه دیگر روی آنها را بپوشانید و استراحت دهید.

مرحله چهارم

برای درست کرده رومال نان, زرده تخم مرغ و شیر و زعفران را با هم مخلوط کنید و با یک فرچه مخصوص شیرینی پزی بر روی خمیر از مواد رومال نان خرمایی بمانید.

مرحله پنجم

نان خرمایی های آماده شده را درون سینی فر قرار میدهیم, فر را از قبل در دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 15 دقیقه گرم میکنیم, سپس سینی نان های خرمایی را درون فر در مای 180 درجه سانتیگراد به مدت زمان 20 تا 25 دقیقه قرار میدهیم.

برای طلایی شدن سطح نانها, گریل فر را به مدت یک تا دو دقیقه روشن میکنیم و در این مرحله نگاه میکنیم اگر نان خرمایی طلایی رنگ شده است, از فر خارج کرده و اجازه میدهیم کمی خنک شود و درون ظرف ناسب میچینیم.

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا