خورش قورمه سبزی مجلسی با گوشت و بسیار خوشمزه

قورمه سبزی خوشمزه و جا افتاده

فهرست مطالب

 

قورمه سبزی از انواع خورش های سنتی و اصیل ایرانی است که در مهمانی ها و مجالس از این خورش خوشمزه در کنار دیگر انواع غذا درست میشود و سرو میشود.

خورش قورمه سبزی در شهر های مختلف ایران به روش های مختلف درست میشود, به طور مثال, در تهیه قورمه سبزی شمالی, از رب انار و رب آلوچه به عنوان چاشنی این خورش استفاده میکنند, در دستور پخت خورش قورمه سبزی بوشهری از گرد لیمو به عنوان چاشنی و تیره رنگ شدن غذا استفاده میشو, در روش درست کردن قورمه سبزی خراسانی معمولا از لوبیا سفید چشم بلبلی به جای لوبیا قرمز استفاده میکنند.

خورشت قورمه سبزی شیرازی با سیب زمینی به عنوان یکی از مواد اولیه این خورشت و آبغوره و آب نارنج و ادویه های مثل هل, میخک, گل سرخ در تهیه این غذا استفاده میکنند.

طرز تهیه خورش قورمه سبزی تهرانی با گوشت گوسفندی (سر دست یا مغز ران بدون استخوان با چربی گوسفندی), لوبیا قرمز, سبزیجات معطر(تره, جعفری, شنبلیله, گشنیز) است اما میتوانید از لوبیا چیتی  و گوشت گوساله یا گوشت گوسفندی و گوساله مخلوط استفاده کنید.

مواد اولیه قورمه سبزی برای 4 نفر

پیاز بزرگ:  1 عدد

گوشت گوسفندی:   200 گرم

لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی:  1 پیمانه سرخالی

سبزی قورمه:  200 گرم

لیمو عمانی:  3 عدد

آب نارنج:  3 قاشق غذاخوری

یخ:  4 تکه

نمک, فلفل سیاه, پودر گشنیز, زردچوبه:  به مقدار دلخواه

 

 

بهترین طرز تهیه خورش قورمه سبزی مجلسی

قبل از تهیه این قورمه سبزی تهرانی خوشمزه ابتدا سبزی قورمه را با روغن تفت دهید تا سرخ شود و رنگ سبزی تیره شود.

تکه های یخ ذکر شده در مواد اولیه طرز تهیه این غذای خوشمزه برای روغن انداختن قورمه سبزی و در انتها پخت است.

ابتدا پیازها را نگینی خُرد کنید و درون قابلمه تفت دهید, پیازها که سبک شدند, گوشت گوسفند (گوشت دنبه دار بهتر است) به پیاز اضافه می کنیم و با فلفل سیاه, زردچوبه, فلفل قرمز تفت میدهیم, در این مرحله بهتر است نمک را اضافه نکنیم زیرا اینکار باعث میشود که گوشت سفت شود.

در مرحله بعد, سبزی قورمه را اضافه می کنیم و تفت میدهیم, توجه کنید که سبزی قُرمه سبزی را زیاد تفت ندهید زیرا سبزی میسوزد و طعم تخل پیدا میکند.

 

 

سپس لوبیا قرمز یا (در صورت دلخواه لوبیا چیتی) پاک شده و شسته شده را به مواد قورمه سبزی اضافه می کنیم و در نهایت آب جوش را اضافه می کنیم و میگذاریم یک ساعت و پانزده دقیقه (1:15) بپزد.

در مرحله آخر, چند لیمو عمانی را شسته و در صورت امکان از قبل در یک لیوان آب سرد خیس میکنیم, سپس آنها را با چنگال سوراخ کرده و به خورش اضافه میکنیم.

در این مرحله, نمک را اضافه کرده و هم میزنیم و دوباره زمان میدهیم تا کاملا پخته شود, پنج دقیقه صبر کنید و سپس طعم غذا را بچشید, اگر ترشی خورشت قورمه سبزی کم بود میتوانید مقداری دیگر آبلیمو یا لیمو عمانی اضافه کنید.

در حالی که خورش قورمه سبزی در حال قُل زدن است تکه های یخ را اضافه میکنیم و در نهایت اجازه میدهیم تا کاملا پخته و جا بیوفتد.

 

آموزش-خورشت-قورمه-سبزی-خانگی

 

فوت و فن داشتن یک خورش قورمه سبزی خوشمزه

داشتن یک قورمه سبزی خوشمزه فوت و فن آشپزی دارد که اگر به این نکاتی که در ادامه این مقاله بیان میشود توجه کنید, آنچه که دلخواهتان است درست میکنید.

اول اینکه برای قورمه سبزی چه سبزی لازم است:  برای خوشمزه تر شدن قورمه سبزی بهتر است که سبزی تره از بقیه سبزیجات قورمه بیشتر باشد, به طور مثال 500 گرم تره, 100 تا 200 گرم گشنیز, 300گرم جعفری, 100 گرم شنبلیله, برگ چغندر یا اسفناج به دلخواه 100 گرم, میتوانید کمی برگ سیر هم به این سبزیجات اضافه کنید.

میتوانید از شنبلیله خشک هم استفاده میکنید, زیرا شنبلیله در طعم و عطر خورش قورمه سبزی بسیار اهمیت داشته و یکی از چیزهایی است که  قورمه سبزی را خوشمزه میکند.

دوم, برای خورش قورمه سبزی چه گوشتی لازم است: هر نوع گوشت به دلخواه میتوانید در تهیه این خورش استفاده کنید, گوشت گوساله, مرغ, بوقلمون, اما با گوشت گوسفند با استخوان و کمی دنبه این خورش را بسیار خوشمزه میکند.

سوم برای اینکه قورمه سبزی تلخ نشود, مقدار شنبلیله بیشتر از بقیه سبزی ها نباشد, و سبزی قورمه را زیاد سرخ نکنید, همچنین مقدار زیادی لیمو با پوست در داخل خورش استفاده نکنید تا باعث طعم تلخ غذا نشود یا خورش به تلخی نزند.

 

 

چهارم برای اینکه خورش قورمه سبزی آب نیندازد یا به اصطلاح جا بیوفتد: مقدار آبی که درون خورش قورمه سبزی با گوشت میریزید نباید زیاد باشد بلکه مقدار آب را باید به اندازه ای بریزید که بتوانید مواد خورش را به راحتی هم بزنید و در عین حال بعد از جوش آمدن خورش, شعله گاز را کم کنید تا خورش قورمه سبزی در فاصله زمانی 3 تا 5 ساعت و به آرامی بپزد.

اگر چند ساعت بعد از پخت مقدار آب خورش خیلی کم شد میتوانید کمی آب اضافه کنید.

اگر در انتهای پخت خورش قورمه سبزی به اندازه یک قاشق رب انار اضافه کنید, رنگ خورش  قورمه سبزی خانگی را سیاه میکند و در عین حال طعم خورش قورمه سبزی را خوشمزه میکند.

 

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا