چگونه دلمه برگ مو خانگی درست کنیم؟

دلمه برگ مو با چاشنی خوشمزه و روش پخت آسان

فهرست مطالب

 

دلمه برگ مو یا دلمه برگ انگور یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدار ترین دلمه ها میباشد که در هر فصل سال تهیه میشود و بسیار خوشمزه هست.

این دلمه با برگ انگور تهیه میشود که برگ انگور تازه را میتوانید متناسب با فصل انگور در سبزی فروشی ها و میوه فروشی ها پیدا کنید همچنین میتوانید شور برگ انگور را در فروشگاههای مواد غذایی یا ترشی فروشی ها پیدا کنید.

مواد اولیه دلمه برگ مو

برگ  انگور:   50 عدد

گوشت چرخ کرده:  ۲۰۰ گرم

سبزی دلمه:  ۱۵۰گرم (نعنا, جعفری, شوید, مرزه, تره و پیازچه)

لپه:  1.2 (یک/دوم) لیوان

پیاز:    ۱ عدد

برنج نپخته:     ۱ لیوان

نمک, فلفل, زردچوبه, پودر سیر:   به مقدار دلخواه

زرشک یا کشمش:   به مقدار دلخواه

طرز تهیه چاشنی دلمه برگ مو

رب انار:   2 قاشق غذاخوری

سرکه انگور یا آبلیمو:   3 قاشق غذاخوری

شکر:  1 قاشق غذاخوری

نمک:  به مقدار کم

آب:   1 لیوان

 

چاشنی-دلمه-برگ-مو

 

طرز تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار

برای تهیه این دلمه برگ انگور خوشمزه ابتدا, برنج و لپه رابه صورت جداگانه, درون قابلمه با آب و نمک میپزیم تا مقداری نرم شود, سپس آبکشی کرده و کنار میگذاریم, بهتر است لپه را از چند ساعت قبل خیس کنید تا سریعتر بپزد.

پیاز را نگینی خرد میکنیم و درون تابه بر روی حرارت تفت میدهیم, پس از اینکه پیاز کمی طلایی شد, گوشت را اضافه میکنیم و با پیاز تفت میدهیم تا سرخ شود و گوشت با پیاز طعمدار شود.

ادویه ها زردچوبه, نمک, فلفل, پودر سیر را به مواد دلمه برگ اضافه میکنیم و هم میزنیم, سبزی دلمه را اضافه میکنیم و هم میزنیم تا با دیگر مواد دلمه ترکیب شود و تفت داده شود.

در این مرحله برنج و لپه را اضافه میکنیم و دوباره هم میزنیم تا تمامی مواد دلمه برگ مو با هم ترکیب شوند, سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

 

 

اگر از برگ تازه انگور استفاده میکنید, ابتدا درون یک قابلمه مقداری آب و نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا جوشیده شود, سپس برگ ها را درون آب جوشیده ریخته و به مدت زمان یک تا دو دقیقه صبر کنید و به آهستگی کمی هم بزنید تا تمام برگها تغییر رنگ دهد و کمی بپزد, سپس آبکشی کنید.

در مرحله بعد, یک قابلمه متوسط انتخاب کنید و کف قابلمه چند برگ انگور قرار دهید, از مواد دلمه برگ مو به مقدار یک قاشق غذاخوری بردارید و در وسط برگ میریزیم, سپس برگها را جمع میکنیم و درون قابلمه میگذاریم.

برای تهیه چاشنی و سس دلمه برگ انگور, رب انار, سرکه انگور یا شیره انگور, شکر و نمک, زرشک را با یک لیوان آب درون ظرف با هم ترکیب میکنیم و بعد از مدت زمان 15 دقیقه که از پخت دلمه ها گذشت, از این سس خوشمزه بر روی دلمه ها میریزیم و درِ قابلمه را میگذاریم تا به مدت زمان 45 دقیقه دیگر به خوبی پخته شوند.

اگر چاشنی دلمه برگ مو را شیرین دوست دارید میتوانید در تهیه سس دلمه از کشمش و شیره انگور به جای رب انار استفاده کنید.

اگر چاشنی دلمه برگ انگور را ملس دوست دارید میتوانید از ترکیب زرشک و کشمش با شیره انگور در تهیه سس به جای رب انار استفاده کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا