دستور پخت خورشت فسنجان شمالی با گوشت اردک

خورشت فسنجان با گوشت اردک

فهرست مطالب

 

خورشت فسنجان با گوشت اردک, گوشت اردک یکی از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که بیشتر در فصل سرد سال و در مهمانی ها به عنوان غذای مجلسی خورش فسنجان استفاده می شود, این غذا معمولا در بیشتر مناطق شمالی و با گوشت پرندگانی همچون بوقلمون یا اردک و مرغ تهیه می شود.

فسنجان در طعم های متفاوت و متناسب با ذائقه تهیه می شود گاهی آن را ترش, ملس یا شیرین درست می کنند به عنوان مثال, فسنجان مازندرانی که معمولا با گوشت پرندگان تهیه می شود, مزه‌ای ملس دارد و برای ملس کردن آن از رب انار و آب نارنج و مقدار کمی شکر استفاده می‌کنند, این فسنجان به رنگ قهوه‌ای و معمولاً روشن‌تر از انواع دیگر خورش فسنجان است.

مواد اولیه خورشت شمالی فسنجان با گوشت اردک

مواد-لازم-خورش-فسنجان-اردک

اردک:  نصف یک عدد اردک

مغز گردو آسیاب شده:   300 گرم

پیاز :   2 عدد

رب انار:   1 قاشق غذاخوری

نمک:   به مقدار دلخواه

دارچین:  به مقدار دلخواه

روغن:  به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت اردک

1. ابتدا یک قابلمه بر روی شعله گاز قرار میدهیم, مقداری روغن درون قابلمه میریزیم و گوشت اردک را اضفه کرده و کمی با روغن تفت میدهیم, مقداری نمک اضافه کرده و سپس مقداری آب درون قابلمه میریزیم و درِ قابلمه را میگذاریم تا گوشت اردک بپزد.

2. ابتدا درون قابلمه مقداری روغن بریزید و پیاز را رنده کرده و درون روغن تفت میدهیم, بهتر است روغن زیاد نباشد زیرا گردو به اندازه کافی روغن پس میدهد, سپس مغز گردو آسیاب شده را به پیاز اضافه کنید (برای تهیه فسنجان, چند بار گردو را آسیاب کنید تا حالت خمیری مانند پیدا کند) و دوباره همه موادفسنجان با اردک شمالی را با هم کمی سرخ کنید تا حدی که گردو نسوزد.

3. حدودا 3 الی 4 لیوان آب, با توجه به غلظت خورشت دلخواهتان درون قابلمه بریزید و صبر کنید تا جوش بیاید سپس شعله را کم کنید تا کاملا پخته و غلیظ شود .

4. اردک را درون قابلمه ای با 6 لیوان آب بر روی حرارت قرار دهید, یکی از پیاز ها را به چهار قسمت تقسیم کنید و با مقداری زردچوبه و نمک به اردک اضافه کنید و صبر کنید با آب جوش بیاید و سپس شعله را کم کنید تا به خوبی بپزد, تقریبا به مدت زمان 1 تا 1:30 زمان میبرد.

 

خورشت-فسنجان-با-گوشت-اردک-شمالی

 

5. بعد از تقریبا مدت زمان یک ساعت از پخت گردو و غلیظ شدن آن, رب انار و نمک را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود (اگر میخواهید خورشت فسنجان اردک ترش و رنگ تیره تری داشته باشد میتوانید مقدار رب انار را به دلخواه زیاد کنید) سپس یک قالب کوچک یخ درون خورشت بریزید تا گردو روغن خود را بیشتر پس بدهد و به اصطلاح روغن بیندازد.

6.در انتها بعد از پخته شدن اردک پوست آن را بگیرید و گوشت اردک را به بقیه مواد اضافه کنید, مقداری دارچین برای عطر و طعم بهتر درون غذا بریزید و تقریبا به مدت زمان 15 دقیقه دیگر اجازه دهید تا خورشت فسنجان شمالی با گوشت اردک کاملا جا بیوفتد و آماده سرو شود.

نکات آشپزی خورش فسنجان با گوشت اردک

برای از بین بردن بوی اردک یکبار آن را در آب با پیاز و زردچوبه بجوشانید و آب آن را دور بریزید مجدد آن را بپزید.

 

 

در تهیه خورشت فسنجان با گوشت اردک, می توانید هم پوست اردک را قبل پخته شدن بگیرید یا بعد از پخت و یا اصلا پوست اردک را نگیرید این مورد بسته به ذائقه شما است.

حتما دقت کنید خیلی خورشت فسنجان سفت نشود زیرا اگر خیلی آبکی شود یا خیلی سفت شود کیفیت و طعم خوبی نخواهد داشت.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا