خواص سرشار شیرین بیان و عوارض استفاده از آن

خواص شیرین بیان در بهبود بیماری های معده

فهرست مطالب

 

شیرین بیان در ایران, شمال و مرکز یافت می شود, طبیعت شیرین بیان گر و تر است, نه تنها در صنایع داروسازی بلکه در صنایع شکلات سازی و شیرینی استفاده می شود.

شیرین بیان در طب سنتی

برای درمان بیماری سل, عفونت ها, تقویت سیستم ایمنی بدن, پیشگیری از سرطان, رفع بوی بد دهان, کاهش استرس و حفاظت از کبد استفاده می شود.

از مهمترین خواص درمانی شیرین بیان می توان به درمان زخم معده, ورم معده, از بین بردن نفخ شکم, سکسکه, رفع التهابات معده و اثنی عشر بسیار موثر است.

 

خواص شیرین بیان در درمان ناراحتی های معده

شیرین بیان یک داروی گیاهی برای معده است که سبب التیام, بهبود زخم ها, مرهم طبیعی برای معده, گلو و سایر غشاهای مخاطی می باشد, این گیاه باکتری ایجاد کننده زخم معده را مهار و در بهبود زخم معده موثر است.

یک نوع باکتری در معده به نام (هلیکوباکترپیلوری) که باعث ایجاد عفونت در معده می شود, بیشتر افراد در جهان به این باکتری مبتلا هستند که عامل اصلی بروز ناراحتی های معده, زخم معده و ناراحتی های روده است.

گیاه شیرین بیان از چسبیدن این باکتری به دیواره معده جلوگیری و به این ترتیب مانع از رشد و اثر گذاری آن بر معده می شود و درنتیجه از بروز زخم معده جلوگیری می کند.

شیرین بیان دارای ترکیبی به نام گلیسیریزین است که خاصیت ضد التهابی, آنتی باکتریال دارد و باعث بهبود ورم, التهاب, دردهای معده می شود.

درمان رفلاکس معده

رفلاکس معده حالتی است که در آن فرد احساس سوزش در اطراف و زیر قفسه سینه می کند, دلیل این ناراحتی اسید معده است که در داخل مری حرکت می کند و باعث احساس سوزش و ناراحتی می شود که با احساس حالت تهوع و طعم ترش در دهان و گلو درد نمیان می شود, شیرین بیان التهاب معده را کاهش و از معده محافظت می کند و سبب کاهش ورم معده می شود.

درمان زخم معده

شیرین بیان حاوی آنتی اسیدهای خاص می باشد که در صورت مصرف این گیاه به مدت 1 الی 4 ماه باعث بهبود زخم معده می شود.

از خواص شیرین بیان در درمان عفونت

ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد میکروبی است که عفونت های قارچی مثل (candida albicans) و سایر عفونت های باکتری که به سختی درمان می شوند را درمان می کند.

گیاه شیرین بیان موثر در درمان سرطان معده

در طی تحقیقات بر روی شیرین بیان انجام شده است, این گیاه به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدان و ترکیباتی چون گلیسیریزین در بهبود سرطان معده موثر است, اگر چه شواهد قانع کننده ای در این باره وجود ندارد.

 

خواص-شیرین-بیان-برای-معده-روده

 

روش مصرف شیرین بیان

یک فنجان جوشانده شیرین بیان در درمان سوءهاضمه موثر است.

از دم کرده شیرین بیان برای بهبود زخم معده استفاده می شود, همچنین این گیاه را آسیاب کرده و هر روز 2 گرم از آن را با عسل مخلوط و میل کنید.

پودر ریشه شیرین بیان در درمان رفلاکس معده موثر است که به صورت 1 الی 2 قرص حدودا 400 میلی گرم قبل از هر وعده غذایی استفاده شود.

شربت شیرین بیان یکی از محصولات دارویی شیرین بیان هست که در درمان مشکلات معده موثر است.

طرز تهیه دمنوش شیرین بیان

3 گرم ریشه شیرین بیان را در 150cc آب جوش بریزید تا دم بکشد, بعد از آن 12 ساعت نگه دارید و بعد از آماده شدن روزی 3 فنجان بنوشید,این دمنوش در بهبود زخم معده موثر است.

از دم کرده شیرین بیان به این صورت که 50 گرم از ریشه آن را آسیاب و در یک لیترآب جوش ریخته و 10 دقیقه صبر میکنیم تا دم بکشد سپس روزانه استفاده شود.

 

 

عوارض و مضرات استفاده ازشیرین بیان

مصرف شیرین بیان زنان باردار و شیرده و کودکان زیر7 سال و همچنین افرادی که دارای فشار خون بالا و اختلالات غده تیروئید هستند ممنوع است.

مصرف زیاد این گیاه برای سلامت طحال مضر است.

مصرف شیرین بیان برای افرادی که دارای ناراحتی های قلبی و مشکلات کبدی از جمله سیروز کبدی, افرادی که دچار نارسایی شدید کلیوی و دیابت ممنوع است.

مصرف بی رویه این گیاه باعث ایجاد کرخی دردست و پا, درد عضله, افزایش وزن میشود.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا