بهترین طرز تهیه گوزلمه ترکی یک نوع غذای خوشمزه از ترکیه

گوزلمه ترکی چطور تهیه میشود؟

فهرست مطالب

 

گوزلمه ترکی (gözleme) یک نوع غذای خوشمزه ترکی می باشد که طرفداران خاص خودش را در ترکیه دارد و از مواد غذایی ساده تهیه میشود, گوزلمه با خمیر نازک که درون آن را با سبزیجاتی مثل اسفناج یا گوشت و سیب زمینی همراه با پنیر, پر میکنند تهیه میشود.

مواد لازم برای تهیه خمیر گوزلمه

 

آرد  3 لیوان

آب  سه پنجم (3/5) پیمانه

روغن مایع  3 قاشق غذاخوری

شیر   دو پنجم (2/5) پیمانه

نمک   نصف قاشق مرباخوری

مواد لازم برای تهیه مواد میان گوشتی داخل خمیر گوزلمه

گوشت گوساله چرخ‌کرده  350 گرم

پیاز  1 عدد

سیر  1 حبه

رب گوجه‌فرنگی  1 قاشق غذاخوری

روغن‌مایع   3 قاشق غذاخوری

‌غذاخوری کره  1 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل‌سیاه  به مقدار مورد نیاز

پودر فلفل قرمز   1 قاشق مرباخوری

زردچوبه   1 یک قاشق مرباخوری

مواد لازم برای سس خمیر

شیر   یک چهارم (1/4) پیمانه

روغن مایع   دو قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تزیین و سس کنار غذا

ماست سیردار   به مقدار دلخواه

کره    2 قاشق غذاخوری

جعفری ریز خرد شده   به دلخواه

فلفل قرمز پرک شده    به دلخواه

 

طرز تهیه آسان گوزلمه ترکی

 

برای تهیه این غذای خوشمزه ترکی ابتدا, شیر, آب و روغن مایع را داخل ظرفی بریزید و هم بزنید سپس نمک و آرد را به آرامی اضافه میکنیم و هم میزنیم تا آرد خمیری شود و به دست نچسبد, سپس خمیر را درون ظرف کنار گذاشته و روی آن یک پارچه نخی قرار دهید تا استراحت کند.

نکته: میتوانید به جای تهیه خمیر در منزل از خمیر یوفکا آماده که در فروشگاهها وجود دارد تهیه کنید و در تهیه این غذا استفاده کنید.

برای تهیه مواد میان و گوشتی داخل خمیر, یک ماهیتابه را بر روی شعله متوسط گاز قرار میدهیم و گوشت چرخکرده را اضافه میکنیم و هم میزنیم تا تفت داده شود.

در این مرحله روغن‌مایع, کره, سیر و پیاز را اضافه کرده و هم میزنیم سپس رب گوجه‌فرنگی و ادویه ها زردچوبه, نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز را اضافه کرده  و اجازه میدهیم تا تمامی مواد تفت  داده شود و مزه دار شود.

در انتها جعفری ریز خرد شده را اضافه کرده و از روی اجاق گاز برمیداریم.

خمیر گوزلمه را که از قبل آماده کرده ایم را به شش تا هفت چانه یا بخش تقسیم میکنیم و هر کدام را به طور جداگانه دوباره ورز میدهیم و با یک وردنه بر روی یک سطح تا جاییکه امکان دارد خمیر را پهن میکنیم تا هر کدام از چانه خمیر ها نازک شوند.

شیر و روغن مایع را درون یک ظرف مخلوط میکنیم و  دو تا سه قاشق غذاخوری بر روی خمیرهای نازک میریزیم, و مواد گوشتی گوزلمه ترکی را بر روی خمیر ریخته و خمیر را تا میکنیم به اندازه ای که دو لبه خمیر بر روی هم قرار گیرد و با انگشت کناره های خمیر را فشار میدهیم تا خمیر بسته شود.

در مرحله آخر درون ماهیتابه یک قاشق غذاخوری روغن میریزیم و گوزلمه ها را درون ماهیتابه قرار میدهیم و اجازه میدهیم تا چند دقیقه با حرارت متوسط بپزد سپس گوزلمه را برمیگردانیم  و با کره آغشته میکنیم سپس طرف را میپزیم  و برمیگردانیم و کره میزنیم و درون یک ظرف قرار میدهیم.

در کنار این غذای سنتی و خوشمزه ترکی ماست سیردار قرار میدهیم و با جعفری خرد شده و فلفل قرمز به صورت غذای گرم تزیین میکنیم.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا